Final på hojåret 2017/p>

MCM_nr7_2017När vi summerar hojåret 2017 innebär det många och långa sammanträden för juryn i MCM Bike of the Year Award. I årets sista nummer presenterar vi de tio finalisterna i Nordens tyngsta och bredaste hojbyggartävling.Här ser du vilka hojar och stilar som juryn föll för detta år. Vem som blir den slutgiltiga segraren presenteras i nummer 1/2018.

I sjuan fortsätter vi att rapportera från sommarens hojevent. Denna gång från klassiska Britanniarallyt som firade 40-årsjubileum. Dessutom skickade vi den numera en smula åldrade ”Närkehippien” Totte Wiman på klassisk långgaffelträff i Vrettorps Folkets Park. Minnenas allé för oss som körde långbent på 80-talet! Ett lappkast blir det med rapporten från Ulva Kvarn utanför Uppsala. De trevliga sammankomsterna är här kanske framförallt för mer sansade fordon i klassisk stil. Dessutom både två och fyra hjul. Blotsvens Bike Show i Strängnäs tillhör numera etablissemanget, men fortsätter att locka entusiaster från hela Mälardalen. En skön dag i parken satte punkt för hojsäsongen.

På hojsidan öppnar vi med en av världens mest uppmärksammade chopperbyggen 2017. Vi serverar hela storyn bakom Martin Carlgrens helt unika SRM-chopper. Läs om den osannolika svenska racermotorn av legendaren Folke Mannerstedt. Den makalösa historien om hur drömmen förverkligades, och hur motorn kom att hamna i ett unikt chopperchassie innan den transporterades till Kalifornien där den helt otippad vann Born Free!

Från helsvenskt till latinoinspirerat blir det när ”Kosmos enligt Kustom Tech” får fritt spelrum. Om nu någon till äventyrs missat att 70-talet är hett i hojbyggarkretsar får man här chansen att se ljuset. Mer nostalgi än så här blir det inte. Här är det AEE-style som gäller hela vägen. Ingen förblir oberörd! Om Allessandro snöat in på tider som flytt kan man lugnt påstå att Mattias Asplund i Surahammar gått all in på temabyggen. Här är det Army Rangers, Clint Eastwood och favoritbandet Mustasch som står i fokus när den ena japsen efter den andra finner sin form.

Från Hinckley Works kommer Johan Syréns prisvinnande Café-Traja. Här är det känsla och funktion som gäller mer är tradition.Att det blev en Traja var en slump berättar Johan.

Sportstern fyllde 60 år 2017. Ett jubileum som skulle uppmärksammas menade man på Custom Chrome. Nabbdäck, crosstyre och ruff utstrålning pekar på nästa heta byggartrend som vi nog än så länge bara sett början på.

Numrets provkörning blir Harleys nya och efterlängtade Low Rider. En helt ny hoj menar testföraren som imponerades över körbarheten. H-D visar oanade muskler och ger svar på tal på konkurrenternas framgångar under senare år. Än har vi inte sett det sista av motorkompaniet även om försäljningssiffrorna på senare år gått kräftgång.

Läs mer om alla fräcka byggen men också nyheter i stort och smått ifrån entusiasternas värld i nr 7/2017 av MCM som finns att köpa hos din tidningshandlare NU!



SRM Racer Chopper

Svensk customkulturs största framgång i modern tid är Martin Carlgrens skrällseger på årets Born Free Show i Kalifornien. Att vinna inbjudningsklassen är idag den mest prestigefyllda utmärkelsen man kan tilldelas som hojbyggare. Att Martin gjorde det med en helsvensk hoj, baserad på den dittills obyggda SRM V2-motorn som ritades redan på 40-talet av legendaren Folke Mannerstedt, skänker bedriften omedelbar legendstatus.


Provkörning: Harley-Davidson Low Rider 2018

MCM har provkört Harleys klassiska Low Rider som är en helt ny motorcykel. Harley konverterar nu den tidigare Dyna-modellen till helt nya Softailfamiljen. Dessutom med Milwaukee-Eight-motorn. Vi blev positivt överraskade.


Med passion för aluminium

Allt började med att Lasse Selander från Sundsvallstrakten blev fascinerad av italienska 50-tals- bilar med handknackade karosser i aluminium. Han började själv experimentera med lättmetall redan för trettio år sedan, och har hunnit bygga en Yamaha 650 och några gitarrer och fioler i aluminium innan det blev dags för den här Norrtäljevinnande Buellen.


Funktionsstyrt Triumphbygge

Johan Syrén från Stockholm fick tredje pris i klassen Caféracer i Norrtälje med sin Hinckley-Traja. Ett bygge som baseras mer på känsla och funktion än på klassiska traditioner, och likväl så stilsäkert.

De långa gafflarnas dag

Hajar du ordleken i rubriken? Annars återkommer vi till det. Den tredje lördagen i augusti valde undertecknad bort Mälaren Runt och drog istället till Närke och den fjärde årliga Långgaffelträffen i Vretstorps Folkets Park.

Temabyggen från Västmanland

Alessandro Pacelli i Toscana levererar handgjorda hoj-delar till customkonnässörer över hela världen. Hans eget promotionbygge relanserar den numera utdöda AEE-stilen med boxad ram och rikligt med spackel. Det här är 70-talet så som det var när rymdresorna företogs både till månen och högst privat.

Kosmos enligt Kustom Tech

Alessandro Pacelli i Toscana levererar handgjorda hoj-delar till customkonnässörer över hela världen. Hans eget promotionbygge relanserar den numera utdöda AEE-stilen med boxad ram och rikligt med spackel. Det här är 70-talet så som det var när rymdresorna företogs både till månen och högst privat.



prenumrera