MCM nummer 7-2018 har landat och garagesäsongen är här

MCM_nr7_2018Nu när hojsäsongen 2018 definitivt tillhör historien är det högsäsong för alla custombyggare. Äntligen finns tid att bygga om, bygga nytt, eller bara drömma om nästa säsong.

Vi hoppas att nya MCM skall hjälpa dig att minnas sommaren som gick, och hålla drömmen om säsongen 2019 vid liv!

På hojsidan öppnar vi med en nybyggd 80-tals chopper från Jönköping. Pannapower och lång hydra med bildäck sätter ramarna för en klassisk svensk långgaffel.

Mer nostalgi, fast från decenniet före, blir det med ett konsekvent genomfört lowriderbygge baserat på en äkta Ness-ram. Honda Four mellan rambenen minner om det 70-tal som flytt.

På eventsidan kommer en rapport från det uppmärksammade Race of Gentlemen, som nu körts sedan 2012. Originalet när det gäller modern beach-racing med klassiska järn. Dessutom var vi givetvis på H-D klubbens Internationella träff utanför Växjö. H-DCS har nu bara två år kvar till 50. Vi rapporterar också från den mycket uppskattade Bornholmsträffen som firade 25 år. Massor med svenskar och danskar hittar numera vägen till den charmiga ön och den gemytliga träffen! Årets bästa enligt många.

En av årets coolaste byggen kommer som så ofta från Finland. Denna gång Otto Mattilas fantastiska Triumph Speed Twin från 1952. En äkta Turner-Traja är den ultimata drivkällan för en liten, kompakt och sportig bushoj. Ottos är så clean som det är möjligt.

Born Free- eventet är idag en av världens mest prestigfyllda custom-utställningar. Justin Walls Joe Petrali-tribut baserades på en mycket unik harleymotor med brittiska JAP-toppar. Lägg därtill en handknackad kaross i alu och massor av åkaforttrix. Se hojen som var showens stora vinnare.

Trenden från fyra hjul till två håller i sig. I Skåne träffade vi Robin Svensson som löpte hela linan ut. Hans pannabygge är baserat på en maskin från det gyllene året 1959. Klassisk custom med väl avvägda propotioner och högklassigt detaljarbete.

Europas första custombyggda Milwaukee-Eight satts ihop av Ricks Motorcycles. Spana in vad som går att göra på moderna köpe-bitar till din standardknarr.

Erik Asps XA-replika är så långt från kataloghoj man kan komma. Hans krigarreplika på Harleys kopia av en BMW är baserad på en rysk Ural, som i sin tur också är en kopia på en BMW…

Vi avslutar med en framåtblick. Med 24 år är Calle Funevall onekligen en av framtidens custombyggare. Han har dock redan flera byggen på sitt samvete och här presenterar vi hans shovelbaserade Frisco Flyer för aktiv och ungdomlig körning.

Dessutom initierade hojnyheter i korthet, och mängder med produktinfomation för dig som lever hoj året om.

Detta och mycket mer i en tidning nära dig.



Chopperstuket gör comeback i Småland

När Cheyenne MC i Jönköping bildades 1977 var det bara långgafflade choppers som gällde. Sedan följde en period med mycket original-hojar, men nu har trenden vänt och flera av medlemmarna bygger nya 80-talschoppers. Elmia-vinnaren Anders Janson till exempel...


Finsk Speed Twin från -52

Edward Turners epokgörande Speed Twin från 1938 förändrade hojhistorien. Olympiska spelen i Helsingfors 1952 markerade att efterkrigstidens prövningar var slut. Nya tider stod för dörren, och till Finland importerades mängder av Triumphmaskiner för eskorttjänst under festligheterna. Otto Mattilas exemplar lever vidare som customkaramell med en tätflänsad helaluminiummotor.


The Race Of Gentlemen

När äran står på spel är det ingen som vill släppa på gasen. Årets Race Of Gentlemen slutade tyvärr med två allvarliga krascher, men båda de inblandade förarna har redan lovat att ställa upp i nästa års race.


Frisco Flyer

Lite återväxt finns det i hojsvängen trots allt – Calle Funevall från Uddevalla är bara 24 bast! Han har redan hunnit skaffa ett helt gäng hojar, och sin 1981 Super Glide har han byggt om till ett smalt och klassiskt San Francisco-lanesplitter-stuk.

Hyllning till Joe Petrali

När Justin Walls blev inbjuden till Born Free för andra gången beslutade han sig för ett bygge inspirerat av Joe Petralis ikoniska strömlinjeformade knucklehead från 1938 – men med en mycket speciell motor byggd på 50-talet av en viss Gus Carlheim i New York. Inte konstigt att den här hojen stod som segrare!

Harley XA replika

Erik Asp från Stockholm är ingen vanlig biker, snarare en motorman med ett stort intresse för militär historia. När han fick veta att Harley-Davidson kopierade Nazitysklands BMW R71 under andra världskriget satsade han på att skapa en egen replika baserad på en rysk 1954 Ural – ännu en BMW-kopia.

Hippy Hippy Shake

Halvsekelgamla chopper-prylar har blivit rena guldet i samlarnas ögon. När Joost Mom från Dordrecht lyckades hitta en gammal äkta Arlen Ness-ram var lyckan total. Det tog några år att vaska fram den rätta antika webbgaffeln med ett par matchande fälgar samt en prismatank som också kom från Ness, sedan var det bara att börja bygga.



prenumrera