Höstnumret är här!

MCM_nr6_2017Även om vi gärna skulle förtränga verkligheten, så är det svårt att inte notera de gulnade löven och den sjunkande temperaturen… I de södra delarna av landet är det mycket kvar av säsongen medan de i norr definitivt ser slutet även om det kan bli en och annan skön hösttur innan det blir dags för vinterdvala.

För att du nu inte helt skall tappa modet i väntan på säsongen 2018 dukar vi upp ett höstnummer som vi tror kan hålla kvar sommarkänslan. Vi skriver denna gång om en hel del hojevents från sommaren som gått.

Vi öppnar med ett stort reportage från världens just nu hetaste customevent: Born Free i Kalifornien. Extra kul i år är att vi fick en svensk mästare! Old School är också hett här hemma och vår resande reporter Sheriffen körde med på Fückers stämningsfulla sommarträff. Här blandas folkparksnostalgi med hardcore. Ett lite bredare event som vi också rapporterar ifrån är Hojrock i Västervik som i huvudsak är ett musikevenemang. Musik var det också på årsracet i Linköping då de klassiska racermaskinerna släppte loss sakrala toner. Årets klassiker är som vanligt Mälaren Runt. Nordens största hojrun och en institution i hojåkarvärlden. Ett annat nedslag blir i Enköping på Hang ’Em High. Här kommer du knappast in med en Honda CBX hur exklusiv den än må vara…

Nu är det ju givetvis inte bara kul träffar du har att återuppleva i MCM nummer 6. Självklart har vi bullat upp med ett gäng intressanta och sköna hojbyggen också.

Alex Voronins klassiska Turner-Traja är en tidlös skapelse som är lika rätt idag som för 30 år sedan. Brittisk känsla och klassisk utstrålning. En total konstrast till Alex sparsmakade kreation står Gert Elleråsens helt osannolika Panhead för. Här talar vi om stilblandningar och attribut som fick vår fotograf Christer Olofsson att stå mållös. Gert, från norska Vestlandet, är en fullfjädrad hojentusiast som har samlat ihop ett imponerande hojgarage. Plats har han då han driver en egen grisgård!

Om nu Gerts bygge framförallt handlar om look och uttryck, så är Paco Samuelssons kompressorladdade Evo också i allra högsta grad är Go! Överladdningen av den stora Ultima-motorn sker med en svensk Autorotorkompressor. Numrets caféracer är Johan Sandels hottade Triumph Thruxton. Thruxtonhistorien är en levande legend och här får du storyn bakom namnet. Från framåtlutat går vi till årets vinnare i H-D Chopper i Norrtälje. Sami Järvelä från finska Raumo vann i år kungsklassen med ett smalt och klassiskt långgaffelbygge med pannamotor. Gaffeln är 25,5" förlängd, men hade gärna fått vara längre menar Sami.

Läs mer om alla fräcka byggen men också nyheter i stort och smått ifrån entusiasternas värld i nr 6/2017 av MCM som finns att köpa hos din tidningshandlare NU!



The Saint

Årets store Norrtäljevinnare Sami Järvelä har alltid gillat Roger Moore i allmänhet och den gamla sextiotals-TV-serien om ”Helgonet” i synnerhet. Det kanske hade varit logiskt om Sami hade valt att köra Volvo P1800 i likhet med rollfiguren Simon Templar – men istället fick det bli en extrem pannachopper döpt till The Saint.


Born Free 9

Born Free är idag världens kanske mest prestigefyllda customshow. Dessutom ett Mecka för Old School-fantaster från hela världen. 25 000 entusiaster kom till Silverado i Kalifornien under två intensiva junidagar. I år vann Martin Carlgren den tyngsta utmärkelsen av dem alla. Detta med ett helsvenskt bygge utan en endaste liten skruv från H-D.


Helt hysteriskt!

Vad gör man om man inte kan få sin gamla 2000 kubiks Harley Drags-racer såld? Ja, då kan man ju alltid konvertera den för gatkörning. Det gjorde i alla fall Paco Samuelsson från S.N.U.T. MC i Askersund.


Triumph Thruxton Café-Scrambler

Johan Modi Sandell ville sätta sin personliga prägel på en sprillans Thruxton. En hoj som har ett arv från en av moderna tiders snabbaste standardhojar och som påstås vara sinnebilden för hur en caféracer ska se ut.

Den tvestrupade ormen

Ormar, änglar, grisar och Two-Throat. Lägg det i en påse tillsammans med en panhead och skaka om. Vad kommer ut? Troligtvis något helt förfärligt. Men om vi låter Gert Eileråsen på norska Vestlandet skaka påsen, blir resultatet något alldeles speciellt. Vacker konst säger vissa, helt sjukt säger andra.

Vilde Hilding

I USA har det blivit en ny trend att bygga hojar med små encylindriga motorer från Briggs & Stratton och liknande. Fredrik Lindqvist från Västerås gick en plåtslagerikurs hos ”Moon-Håkan” i Avesta innan han bankade ihop en helt egen tolkning av fenomenet, med en 200 kubiks fyrtaktare från Honda.

Fücker sommarfest

Första helgen i juli samlades för sjunde gången i ordningen en hängiven skara hojåkare som alla diggar klassisk customkultur. Eventet kulminerade på Björkängens festplats till kulörta lyktor.



prenumrera