Nu kör vi! MCM nr 2-2018 ute nu

MCM_nr2_2018I och med att MCM nr 2-2018 når brevlådor och tidningshyllor är säsongen på rull. Startskottet gick i Göteborg i slutet av januari då MC-mässan i vanlig ordning gick av stapeln. I MCM nummer 2 möter du som alltid en mix av hojar och personligheter.

Vi berättar bland annat om Ronny Jenssens Ness-inspirerade Lowrider-Sportster från Norge. Allt började med att han sprang på en soppatank som ledde fram till hans första harleybygge. Snacka om lyckad debut! Alla tidstypiska grepp är på plats.

I Malmö hittade vi Jörgen Åkesson som komponerat ett rat-bygge med ovanlig patina. DKW-maskinen från det olycksaliga året 1939 fick efter branden en modern stånka från Österrike, och vips vart det både tradition, funktion och mycket lekfullhet. Jörgen är allätare och hemma i garaget finns ett helt gäng både två och fyrhjuliga projekt.

Vi gör också ett nedslag hemma hos MCM:s teknikguru: Janne Hellinge i Värmland. Janne får här reda ut centrala motorbegrepp som gör att du lättare förstår centrala storheter som vridmoment och hästkrafter. Vad är det egentligen vi talar om?

Baggertrenden glider på, även om det kanske inte blev så stort i Sverige som många trodde. Inte desto mindre blir maskinerna mer och mer extrema. En av de tongivande krafterna på den internationella scenen är Fred Kodlin. Nya Autobahndräparen har 32 tums framhjul, massor av avancerad teknik och bygger på den nya 8-ventilade harleymotorn. Här plockar man ut 160 hästar!

Roger Petterssons pannabygge från Skellefteå följer klassiska och beprövade linjer och teknik. Eftersom Roger är både mekaniker, bilplåtslagare och lackerare till yrket, så ordnades det mesta i den egna verkstaden. Dessutom på rekordtiden 3 månader!

Om man kan betrakta Rogers välbyggda norrländska ånggaffel för klassisk, så är Maxwell Hazans racebygge raka motsatsen. 37-årige Hazan räknas till den heta nya generationen hojbyggare i Kalifornien. Nivån är imponerande och tekniken likaså. Den KTM-motoriserade flattrackern är minst sagt extrem. Dessutom är det femte hojen han bygger till samma köpare!

Mer från USA blir det då vår världsresenär Christer "Sheriffen" Johansson fick ett svårartad återfall i americanamissbruk. Trots att han lovat att aldrig med sätta fötterna på amerikansk jord fann vi honom nu åter i Kaliforniens solsken. Den här gången passade han på att provköra en Indian och dessutom åka runt på olika lokala events.v

Från världsscenens bländande flodljus är steget till Pyhajoki ordentligt. Här möter vi Janne Anttila som höll på att mista benet efter en svår hojolycka. Istället vägrade han att ge upp och olyckan blev istället en nystart med ett osannolikt och långgafflat Harleyprojekt.

Mer originellt och hembyggt blir det i form av Tommy Vilfordssons hårresande och eldsprutande dragbike som skulle ha passat bra på stripparna på de vilda 60- och 70-talen. Den Mercedesbaserade V8:an är på 3500 cc och lämnar ingen oberörd.

Från vild & galet till detaljerat och välkomponerat. Thilo Beeker är tysken som migrerade till kungliga huvudstaden och byggde Swedish Style bättre än infödingarna. Sällan har vi nagelfarit något mer seriös och smakfullt bygge. I det här fallet baserat på en register-shovel och massor av specialdelar.

Från Varberg kommer Conny Anthab. Hans XS 650 är baserad på Yamahas Traja-kopia om man vill. Dock betydligt bättre och med överliggande kam. Conny blandar klassiska twinlinjer med moderniteter som enkelsving och racingbromsar.



Gräv där du står

Den amerikanska Lowrider- och Digger-stilen var glödhet på 70-talet. Odödliggjord av legendaren Arlen Ness. Ronny Jensen var fast när han hittade en diggertank på eBay. Han byggde vidare på den Sportstern han hade, och allt slutade väldigt nära vägbanan och med klassiskt radikala linjer.


Arboristens pan-shovel

Thilos hoj har allt som utmärker ett mästarbygge. Perfektion i detaljarbetet och tidlös design har skapat en hoj som överlever trender men som ändå sticker ut ur mängden för alla de som vet vad som gäller.


Provkörning: BMW R nineT Racer

Vi har provkört glödheta BMW R nineT Racer. En maskin som bjöd på både roliga körupplevelser och ömma kroppsdelar. Men så ska det väl vara på en caféracer?


Hämnaren från Stuttgart

Tommy Vilfordssons osannolika dragbike skulle ha passat bra på stripparna på de vilda 60- och 70-talen när den tidens byggen kunde se ut precis hur som helst. Experimentlustan kände inga gränser – men inte ens från den tiden kan vi minnas någon tvärmonterad vässad Mercedes V8 utan vare sig kylning eller växellåda…

Maxat från Maxwell

Blue Miller är en dam från London som till vardags jobbar som superproffsig chefredaktör på den engelska hojtidningen 100% Biker. När vår amerikanske frilansare Mike Lichter arrangerade sin årliga customshow på Sturgis bad han Blue att intervjua några av utställarna, och här följer hennes story om Maxwell Hazan från Los Angeles och hans kompressormatade KTM.

Rekordsnabbt bygge

Roger Pettersson är passande nog både utbildad bilplåtslagare, mekaniker och lackerare. En mycket god förutsättning för att förvandla en hög med delar till ett högklassigt custombygge på 3,5 månader.



prenumrera