MCM nr 5-2018 ute nu
- Nummer fem på startlinjen

MCM_nr5_2018Årets sommarnummer finns nu i butik! De som är fiffiga nog att prenumerera har den redan.

Nummer 5 är alltid sista numret på MCM:s produktionsår. Vi brukar spara det bästa till sist och serverar nu läsning som vi hoppas skall räcka över hela semestern. Själva ger vi oss ut på vägarna för att samla in material till den mörkertid som mot alla odds når oss om några månader.

Givetvis öppnar vi med allt från årets höjdare i Norrtälje: Custom Bike Show. Här spanar du in vinnarna, människorna och festen. Dessutom det som kanske inte kunde beses från scenen, men som ett tränat öga spanande in.

Att resa hör sommaren till. MCM:s Christer Olofsson tog hojen och polarna till Norge och upplevde såväl dramatiskt väder som många sköna möten med entusiaster av allehanda slag. Man behöver inte åka hundratals mil för att uppleva en lyckad hojsemester.

Från väst till öst gick resan när vi sedan landade hemma hos allkonstnären Petri Ruusunen i Åbo. Denna man måste upplevas! Här möter du mannen, hojarna och Petris värld. Givetvis spanar vi in hans senaste byggen, men också en återblick på vad en ohejdbar kreativ person kan uppnå med rätt förutsättningar.

MCM är nu inte enbart gammalt och klassiskt. Vi presenterar och provkör den nya Vitpilen från Husqvarna. Det låter äktsvenskt, men är långt därifrån då det ju är österrikiska KTM som står för produktion och design. Dock vill man gärna knyta an till sina ”svenska rötter”. En intressant nyhet likväl som säkert kommer locka entusiaster.

För att återställa ordningen presenterar vi en riktigt genuin custom byggd av Gustaf Andreasson i Jokers. Det här är killen som lever och andas kustomklutur. Stor känsla och kunnande ger en hoj som inte bara ser rätt ut, den knuffar på bra också! Att Jokers handlar om både bilar och hojar är lite av magin bakom dynamiken.

Vi vill inte gärna köra ett nummer utan en välbyggd caféracer. Daniel Andersson i Borlänge har varit med förr. Mannen har den där speciella gåvan och bygger hoj efter hoj som lyfter sig över mängden. Denna gång handlar det om en klassisk Triton, fast med Trajamotor från Hinckley!

Vägen från engelskt fortåka till amerikansk Big Bore går via Örebro. Crille Nylunds långgafflade Evo-chopper som förverkligar drömmen han närt sedan åttonde klass. Traditionella linjer men modern teknik.

Dessutom rapport från House of Kustom, CCE:s senast Promo-Spotster, USA-stuk utan bling och mycket mer från när och fjärran.

Detta och mycket mer i en tidning nära dig.



Retrofuturism

Tycker man att den grå vardagen blir för ospännande så kan man ju alltid fly bort i en egen parallell verklighet. Vår gamle vän Petri Ruusunen i Åbo låter sin unika fantasi blomma ut i full frihet allt mer för varje år som går. De senaste resultaten har blivit JAP-racern Velocimoteur och Honda 750-triken Futuromoteur. Håll i hatten, nu åker vi!


Norrtälje Custom Bike Show 2018

Ingen lär ha undgått att försommaren 2018 blev helt galen, och Roslagen var inget undantag. Ändå var det få som valde badstranden i det 30-gradiga solgasset – det kom över 5 500 tvåhjuliga ekipage till Norrtälje, Societetsparken invaderades av drygt 10 000 besökare och 240 hojar deltog i utställningen. Men man måste nog säga att den årliga landskampen mellan Sverige och Finland vanns av hemmalaget i år.


Hinckley Triton

Att skriva om samma byggare för tredje gången på några få år kan verka fantasilöst, men få har så stor spännvidd i sin hoj-smak som Daniel Andersson i Borlänge.


Minitouring i Norge

Hojåkningen i Norge är bland de bästa i världen. En tidig vårtur upp över Hardangervidda kan dock bli aningen kylslagen mellan snödrivorna. Det fascinerande norska landskapet fick denna gång konkurrens av flera trevliga möten med lokala hojentusiaster.

Inte bara grå gubbar i choppersvängen

Crille Nylund är ”lärling” i Southside MC i Örebro och är i särklass yngst i gänget men kör ändå en av klubbens finaste cyklar – som dessutom är lackerad av ägaren själv. Så varför har en sådan ungdom, född 1991, valt att leva bikerlivet? Läs vidare…

Provkörning: Husqvarna Vitpilen 601

Tänk dig ett maximalt avskalat motorcykelkoncept. En ram, en cylinder, ett styre och två hjul. Där har du utgångspunkten för Husqvarna Vitpilen 701. En hoj som säljs med svenska undertoner som dragkraft.



prenumrera