MCM nr 6-2018 ute nu:
Sommaren i ord och bild

MCM_nr6_2018Det smärtar att meddela att MCM nummer 6-2018 landat. Sexan är höstnumret i MCM-året. Det låter deppigt- men är långt därifrån!

Förutom att säsongen alltjämt rullar på i stora delar av Skandinavien så serverar vi ett axplock från sommaren som gick. Givetvis innebär en hojsommar sköna träffar och runs. Vi rapporterar så klart från Fücker, Mälaren Runt, Born Free, Euro Bike Fest, Hang ’em Hi, Hydet Hillclimb, No Name Summerparty, Sofia Hogs 50 år, Stockholm Cruising mm.

På hojsidan öppnar vi med en superhal Samurai-Shovel som slogs ihop på 90 dagar av proffset Mark Shell. Den superlåga och kompakta japanstilen behåller greppet. Med en 96 tums Ultimamotor rör den på sig också.

Från extrem-Harley blir det ett lappkast till japs-café. Det är så vi jobbar i MCM! Albert Petros välkomponerade Honda CB 900 har delar från flera olika märken och modeller. Detta är en kulturell cocktail.

Pål Stenersens Pancho Shovel bär expressionistiska och sydländska drag även om den är byggd i Norge. Pål har rosat den nordiska customscenen förr,och ärats i Norrtälje och på flera andra tunga utställningar. Hans nya bygge går inte av för hackor.

Att Bengan Ivarsson till vardags jobbar på Calles Chopperdelar kommer inte som en blixt från klar himmel. Hans kompakta och funktionella Sportsterbygge såg dagens ljus när frugan Sandra skulle lockas över från havrehästar till järnhästar.

Vinnaren på Veronashowen var ingen vanlig latino-Harley. Vinnaren är en i dessa sammanhang ytterst ovanlig knarr. Basen är en schweizisk Moto Sachoche halvtopp från 20-talet. Efter att ha byggt klassiska Harleychoppers var detta en verklig utmaning menar Samueli Reali. Stilen är Vintage Custom.

En klassisk svensk shovelchopper i tidig 90-talsstil har väl sällan varit så rätt som nu. Shovelmotorn som bas för klassiska customs är framtiden. För Linda Norberg och Peter Lindström i Göteborg är det hojar som gäller för hela slanten. Dock var paret enigt om att man saknade en klassisk långgaffel från den gyllene eran.

Detta och mycket mer i en tidning nära dig.



Från mild till vild på sju veckor

När Pål Steenersen från Rulpers Hog i Norge fick ett sponsoravtal för att göra en Biker Build-Off-grej inför publik på 2017 års Oslo Motor Show tvekade han aldrig trots att deadlinen var supertajt – och den här rejält modifierade Electran blev resultatet.


Buell Blast Bobber

Varför bygga custom av en så utskälld modell som Buells märkliga enstånka Blast? Jo, för att testa att göra någonting som ingen annan har gjort, säger byggherren Olof Gibson i skånska Svedala.


Fücker for the people

Den åttonde upplagan av Fücker Chopperfest är lagd till handlingarna. Idag sannolikt den bästa hojshowen som finns på hjul. Att få se fullastade choppers på rull istället för hopklämda i någon mörk utställningshall är att se ljuset.


Från hästar till hästkrafter

När hästtjejen Sandra började dejta Bengan Ivarsson från Calles Chopperdelar i Moheda insåg hon snart att det där med motorcyklar var minst lika läckert som havremoppar. Idag är paret gifta och har två barn, och Sportster-bobbern på bilderna är Bengans 30-årspresent till sin älskade fru. Nu måste hon bara lära sig att köra den också…

Honducatizuki från Söders höjder

På mitten en gammal Honda CB900 Bol d’Or, med bakdel från en Ducati 1098 och framända från en Suzuki GSX-R 750 från 2000, lite som en sån där paketglass med tre helt olika smaker i den italienska flaggans färger som ändå funkar ihop. Men det finns mycket mer än så att berätta om Albert Petros välkomponerade caféracer.

Old school à la 80-tal

Oldschool-byggarna fortsätter att långsamt jobba sig framåt i tiden. Efter 50-, 60- och 70-tal börjar man nu sniffa på klassiskt svenskt 80-tal. Guldåldern för The Swedish Style. För Linda Norberg och Peter Lindström i Bollebygd var målbilden klar. Sinnebilden var Sofia Hogs hojar från tidigt 80-tal: Breda bakfälgar, strokermotor och duktigt res med långa Hydror!

Mistica

”På 1920-talet fanns inte begreppet caféracer, men om det hade funnits så hade de kanske sett ut så här”, säger Samuele Reali på Abnormal Cycles i Milano. Efter ett halvdussin prisbelönta Harleybyggen var det dags för något helt annat – en antik schweizisk MAG halvtopp.



prenumrera