MCM nummer 4-2019 ute nu!

MCM_nr4_2019Det välpackade nummer 4 öppnar med två inspirerande Traja-killar. De här två norrmännen har byggt sina första choppers, och tog avstamp i Edward Turners odödliga parallelltwin. Mycket känsla och hojglädje till överkomligt pris menar Henrik och Kristoffer. Båda kompisarna är 26 år gamla och lär sig nytt vartefter. Dessutom missar de inte chansen att fråga om råd av de som varit med ett tag i gamet.

Sommar är också semester och chansen att ge sig iväg på hojtouring. Här tar vi dig med på en fascinerande tur längs Rehndalen. Fylld av härliga hojvägar, gemytlichheit och minnen från Europas brokiga historia. En tur som är nära, men som tar dig långt bak i historien om du ger det lite tid. Ett bländande vackert landskap och god mat och välbryggd dricka sätter agendan.

Snabbare än tåget? På den punkten är Tero Vähäkangas bergsäker. Han vet eftersom det är han som till vardags sitter i loket. Pannan bytte han till sig mot en jänkebil. Drömmen var en klassisk panhead, och nu vart det verklighet efter en hel del utmaningar.

Eftersom MCM är en hojtidning föredrar vi två hjul. Dock händer det att trehjulingar dyker upp om de är något extra. Peder Olsens Guzzi-motoriserade Morgan-look-a-like är ett bygge utöver det vanliga. Att Peder dessutom har en egen snickeriverkstad gav en hel del unikt träarbete.

När både far och farfar var verksamma i customvärlden kom det inte som en chock för familjen att också Dakota Toomey vart biten av The custom bug. 650-Trajan var tänkt att bli en originalare, men slutade som en riktigt lyckad custom i stället med mängder av unika one-off-delar och trendriktigt slimmad.

Om Toomey-Trajan är smal så är Mika Iso-Ojas register-shovel framförallt förbluffande låg. Här pratar vi goosneck och knähögt med en gaffelvinkel som gör att teleskopgaffeln slutat fjädra för länge sedan. Ett obromsad framhjul fullbordar denna extremisthoj.

Detta och mycket mer i en tidning nära dig.



Triumph revival

Hur startar man egentligen när man ska bygga sin allra första chopper? Förr började många med att sätta kapen i en intet ont anande engelsk twin i de lägre prisklasserna. Två unga norrmän visar att det gamla beprövade receptet står sig väl, och ger fortfarande mycket hojglädje för en överkomlig penning.


Drömmen som blev sann

Cissi hade länge drömt om en stelbenschopper. Under tiden hon funderade på hur den skulle se ut, anade hon inte att hennes sambo och Henkan på Start & Speed i Rimbo samtidigt höll på att bygga den åt henne.


Strul MCC:s Maico-Mobil

De 25 medlemmarna i Strul MCC i Enköping minns exakt när det beslutades att den här märkliga gamla tingesten skulle renoveras med samlade krafter, det var på ett klubbmöte den 3 oktober 2013. Nästan fem år senare var Maico-Mobilen färdig – på klassiskt manér natten innan Norrtälje Custom Bike Show där den vann People’s Choice!


Touringtips: Rhendalen på hoj

Vår tyske medarbetare Horst är inte bara frilansreporter, han är även expert på tysk historia och anställd av Custom Chrome Europe för att göra PR för företaget och hjälpa till med allt möjligt. När Custom Chrome-gubbarna bestämde sig för att testa sina nya Bolt On And Ride-promotionhojar på en resa genom Rhendalen fick Horst lägga upp den bästa tänkbara rutten. Här följer värdefull info för dig som vill göra samma resa i sommar!

Från Shanghai till Skellefteå

När Jonas Ögren körde igång sitt livs första hojbygge, en 1982 års Yamaha XJ550 caféracer, satte han en sträng budget – max tiotusen fick om- byggnationen kosta. För att hålla nere kostnaderna beställde han kinesiska hojdelar på nätet. Och hittills har han faktiskt inte ångrat sig!

Dakota Day Dreamer

För Dakota Toomey från New Jersey betyder familjen allt. Inte bara den lilla dottern och den söta frun – farfar har varit med och byggt den här fina Trajan, och i sommar när den ska visas upp på Mike Lichters bikeshow på Sturgis i sommar får mamma och pappa följa med på resan västerut till South Dakota.

Vem har trampat på min Harley?

2016 roade sig Mika Iso-Oja från finska Vasa med att bygga en liten plastmodell i skala 1:18 av en Harleychopper med minst sagt extremt rake. Mika tyckte att modellen blev så läcker att han bestämde sig för att bygga om sin egen hoj till en kopia – med 65 graders gaffelvinkel! Världsrekord?



prenumrera