Med MCM nummer 3-2019 är säsongen på rull.

MCM_nr3_2019Vi öppnar nya numret med ett riktigt skönt finskt långgaffelbygge med en alldeles speciell historia. Mikko Takalas kompisar byggde om hans register-shovel under förutsättning att de fick fria händer! Resultatet blev en välbyggd tribut till 70-talslegenden John Harman.

Sportsters i helt olika skepnader blir det i form av Rasmus Roths premiärbygge och Pia Wåglunds välavvägda åkhoj. Rasmus resa från bil- till MC-hobby var lyckosam och detta lär inte bli hans sista hojbygge. Ungdomlig djärvhet och stort kunnande gör susen. Pia byggde sin sporre på lång erfarenhet och klara bilder på vad hon ville ha för att maskinen skulle bli den perfekta åkhojen.

Från den stora världen rapporterar vi från vårt besök på Mama Tried i Milwaukee. MCM:s världsresenär Christer ”Sheriffen” Johansson är svår att hålla i korta tyglar, och när chansen uppenbarade sig tog han flyget över pölen för att representera MCM på ort och ställe. Andra events i detta nummer är Eskil MC:s klassiska Swapmeet och gigantiska Bike Expo i Verona.

Numrets hårdgasarhoj är baserad på en billig men effektiv japsfyra från Yamaha, och byggd med en budget på blygsamma 10 000:-. Går det verkligen att få till något kul med de förutsättningarna? Absolut. Läs mer om budgetbygget med både körglädje och stil.

Lite häftigare grejor presenterar vi från den hyperintressanta kanadensiska trimfirman Speed & Science, som specialiserat sig på fortåkargrejor till Harleys klassiska shovelmotorer.

Henning Dyrkolbotn visar upp sin prisvinnande Traja-custom. Henning är inte bara en hängiven Traja-fantast med ett gäng hojar i garaget, han är också mannen som värnar om det norska kulturarvet med dedikationer till såväl Grieg som Munch. Inte så märkligt om man betänker att denna turnerfantast till vardags arbetar på Edvard Grieg-museet.

Detta och mycket mer i en tidning nära dig.



Personal Jesus

Mikko Takala från finska Raumo gjorde en deal med kompisarna Sami och Spöke – de skulle använda en vinter till att bygga om hans early shovel, men han fick inte lägga sig i processen, se några bilder eller ens fråga grabbarna vad de höll på med! Den första gången han fick se det nya bygget fick han en positiv chock. Speciellt för att hojen hade fått en replika av Mikkos drömgaffel, skapad av legenden John Harman på 70-talet.


Premiärbygget

Att varva de gamla välkända customgubbarna med entusiastiska debutanter till hobbyn ger nytt liv åt alla inblandade. 27-årige Rasmus Roths första egna bygge kom till efter att han provat på bilhobbyn.


Mannen i kostymen

Henning Dyrkolbotn, 51 år, är biker och gentleman och mycket stolt över sitt norska kulturarv. Till vardags är han förvaltningschef på Grieg-museet i Bergen, äger fem Trajor och har bland annat byggt cyklar som hyllningar till sina idoler Edvard Grieg och Edvard Munch – baserade på Triumph Speed Twins av Edward Turner.


Zolland Custom Design

Bo Zolland i Umeå har vigt sitt liv åt att designa bilar, båtar, hojar och annat som väcker hans nyfikenhet och intresse. Många jobb har gått raka vägen i produktion, medan andra mest stillat hans egen önskan om att få till något riktigt läckert.

Från Shanghai till Skellefteå

När Jonas Ögren körde igång sitt livs första hojbygge, en 1982 års Yamaha XJ550 caféracer, satte han en sträng budget – max tiotusen fick ombyggnationen kosta. För att hålla nere kostnaderna beställde han kinesiska hojdelar på nätet. Och hittills har han faktiskt inte ångrat sig!

Pink Power

Pia Wåglund Håkansson bor i vackert belägna Simlångsdalen. Hennes andra Harley blev som hon ville ha det. Nu är det åkningen som står i centrum.

Harley med Ural

Tor Cavalli-Björkman lät inte den plötsliga nervsjukdomen hindra honom från att åka hoj. Istället bestämde han sig för att bygga ekipaget ”Tre Kronor”, som han tillägnade svenska veteraner inom försvarsmakte



prenumrera