• Här kan du köpa MCM i Danmark.


mcm_facebook

MCM nummer 2-2020 ute nu

MCM_nr2_2020Vi återvänder till Bike Shed, England. Den unika och mångfacetterade showen lockade 17 000 entusiaster till tioårsjubiléet i London. Här är det givetvis i huvudsak brittisk som gäller. Det här är eventet som är så mycket mer än bara hojar. I år med fler skandinaver än någonsin. Låt dig inspireras.

Det där med temabyggen kanske aldrig riktigt slagit här i Norden. Det hindrar inte Mattias Asplund från Surahammar att bygga en fyrpipad Suzuki tillägnad idolen Clint Eastwood. Clintan har själv gett tummen upp när han fick se bilderna på bygget! Mattias två tidigare byggen har också varit tema-projekt, och han får utan tvekan utnämnas till genrens största förkämpe på dessa breddgrader.

Norrländska choppers brukar vara ovanligt funktionella åkhojar. Ecke Skoknes långgaffalde tourer är inget undantag. Här är det klassiskt svenskt chopperhantverk på högsta nivå parat med finish och Swedish Style. Läs om trixen som gör din chopper till milslukare.

Efter några års upphåll landade vi åter på kultförklarade Glemseck 101 fortsätter att locka den nya generationen hojåkare. Här är alla byggen välkomna, särskilt de som går att hårdgasa och har öppna megafoner. Här möter du allt från japsfyror till Milwaukee-järn. Åker du engelskt är du mer än välkommen!

Numrets historiska djupdykning avslöjar den märkliga och okända historien bakom Harleys framgångsrika och epokgörande Softailmodeller. Mannen bakom är den föga kände Bill Davis som lyckades kombinera fjädringsramens egenskaper med stelbenarens tilltalande utseende.

Hallänningen Leif Emanuelsson bestämde sig för att bygga en Harley efter att ha provkört sonens maskin. Tanken var att förena modern funktion och teknik med den traditionella långgaffelns attribut. Här blev nästan allt hemsmide och som vanligt steg ambitionsnivån vartefter bygget fortskred. Evo-motorn går som en dröm och hojen fungerar både till vardags och fest.

Mooneyes-showen i Yokohama är en av världens mest inflytelserika och prestigefyllda customutställningar. Vi rapporterar från ännu ett bländande event som är lika intensivt som överväldigande. I år med norska byggen på plats!

Utanför Sollefteå möter vi Anders Johnsson som köpte sin -53:a Thunderbird 1980 för 4 500:-, men då fungerade den inte så bra. Nu 40 år senare snurrar den på precis som Edward Turner hade tänkt sig när han ritade den klassiska parallell-twinnen. “Nu vibrerar den mindre och mindre ju fortare jag kör. Förut var det tvärtom!”



Med långa benet först

Att vara hojåkare i Norrland kräver bra maskiner. Distanserna blir ofta långa och hojen bör vara både milslukare och pålitlig. Ecke Skoknes nya bygge är både och, samtidigt som den inte skulle göra bort sig på en utställning.


Mooneyes Show, Yokohama

28:e upplagan av japanska Mooneyes visade med önskvärd tydlighet att man fort- farande tillhör de verkligt tongivande customutställningarna. Vill man få grepp om vad som händer på den internationella scenen kan man inte förbise vad som händer i Yokohama i december varje år.


Sex norrmän, tre månader, 27 delstater, 2 000 mil och 2 000 burkar öl

I filmen från 1969 körde visserligen Fonda och Hopper bara från Kalifornien till New Orleans, men det här gänget ville ha en större upplevelse än så. ”Vi var ute efter frihetskänslan i att leva bikerliv på heltid – att verkligen få uppleva att vara en Easy Rider…”


Anders gamla ”Flinta” fick nytt liv efter 20 år

Sedan slutet av 1990-talet har Anders Johnssons Traja stått övergiven i ett kallgarage utanför Sollefteå, med sprucken ram, platta däck och sadeln uppäten av fåglar och råttor. Många har bett att få köpa den, men Anders har hela tiden hävdat att förr eller senare skulle han få hojen att återuppstå. Och förra vintern var det äntligen dags…

Göteborgshumor

Luftfjädring och enorma framhjul förknippar man ju mest med den nya bagger-trenden, men 31-årige Harleymekanikern Victor Wångstedt från Göteborg har använt konceptet till en avskalad ratbike – och har till och med uppfunnit en metod för att spraya ekipaget med äkta rost!

Den okända historien om Softailfjädringen

När den nya succémodellen Softail premiärvisades 1983 tog alla för givet att det var Harley-Davidson själva som hade uppfunnit den nya fjädringsramen som såg ut som en stelbenare. Men i själva verket var det en helt vanlig privatperson och hojbyggare i S:t Louis, Missouri, vid namn Bill Davis. Här är hela historien!



prenumrera