MCM nr 4-2018 ute nu

MCM_nr4_2018När MCM nummer 4 landar i butikerna är det bara en vecka kvar till en av säsongens verkliga höjdpunkter: Custom Bike Show i Norrtälje. Allt om detta återkommer vi till i sommarnumret.

I nummer fyra spänner vi bågen ordentligt. Med över 200 producerade nummer av Nordens tyngsta hojmagasin slår vi inte av på takten, tvärtom!

Nicke Fallberg berättar om sin dröm om en äkta pannabobber. Nu 30 år senare har drömmen till slut gått i uppfyllelse. Nu tar han igen vad han missat och kör den dagligdags till jobbet, 28 mil tur och retur. Som MCM:s grundare Bengt Aronsson en gång sade: Det finns inget finare än panhead.

Från klassiskt customkultur till pragmatism går vi via Micke Anderssons sköna Café-Honda. Den ökända CX 500:an kallades en smula nedlåtande för ”plastgrisen” när det begav sig. Idag har den blivit het igen. Denna gång som en verklig utmaning, och som bas för olika former av storstadsbyggen med fortåkarattityd. Med enkla medel blir plastgrisen svinfin.

Givetvis var MCM också på Moon Bikeshow i Borlänge och giganten Elmia i Jönköping. Kolla in säsongsöppnarna och årets första nykläckta showbyggen.

Lars Karlsson från Skellefteå berättar att han sålt över 4 000 bilar under sitt aktiva yrkesliv. Nu har han klivit av och ägnar all tid åt sitt garage av tvåhjulingar. Det långgafflade Evo-projektet är Lars första helt egna bygge, men inte det sista. En 96-tummare från S&S ser till att det rör på sig också.

Som alla MCM:are vet är det inte bara twinnar som gäller. Tyska NSU tillhör dock inte vanligheterna på dessa sidor. Det gör inte heller 20-årige Jaakko Mäkeläs version på den tyska stampen. Den som kollar noga ser hur allt är modifierat och tillsnyggat. Precis så där mycket som krävs för att få till linjerna, inte mer. Motorn är glödhet och hoppet spirar om att nästa generations customkungar redan har landat.

Numrets ohotade stjärna är trots allt The Tramp. Ärrad och ful, men likväl en livs levande legend. Det här är hojen som är orsaken till att S&S överhuvudtaget existerar som firma och företeelse. Det här är George Smiths egen raceknarr. Cykeln som han trimmade och utvecklade första generationens S&S-delar till. Den gamla knölen är förvånande ”original” och orörd, vilket bara gör den så mycket mer intressant.

The Tramp är så äkta det går att vara. Kanske lite till skillnad mot Bike Farms fejkade knöl som bygger på idel moderna delar. Skillnaden är ju dock att det här är en hoj som den vanlige dödlige kan köpa/bygga då basen är en modern Softail.

Nostalgitemat i detta nummer fortsätter då vi mellanlandar hos Bengt Andersson i Borås. Bengt har även han ett förflutet från bilsidan. I det här fallet från racerbanor Europa runt. Hojintresset var nu inget nytt utan ett återvändande till ungdomens passion. Bengt berättar att han var 14 år när han smet in på Folkets Hus i Limmared för att kolla in The Wild Angels. Att hojen nu blev en custom-panna var ingen högoddsare.

Detta och mycket mer i en tidning nära dig



Mr Moore i The Battle of the Kings

Harley-Davidsons egen byggartävling Battle of the Kings går från klarhet till klarhet. 2018 års nordiska deltävling såg hela 16 Harleydealers rulla ut till start. Timo Meuronen och Mika Mr Moores bidrag vann folkets röst med råge, men ändå inte tävlingen.


Tillbaka till förr

Det började med hojfilmer och tog vägen över bilar, racing och familj, innan Bengt Andersson hittade tillbaka till tvåhjulingarnas förtrollade värld. Vad kunde vara bättre än att sätta tänderna i en klassisk panhead från 1952?


Svinfin fikagris

Hondas CX500 fick snabbt öknamnet ”Plastgrisen” i Sverige. En modell som knappast rosade marknaden då, men som på senare år dyker upp som ett billigt och utmanande objekt för customisering. Micke Andersson i Umeå valde caféstuket när han skapade sin version.


Drömmen om pannabobbern

På åttiotalet var Borås känt som Sveriges ”Bobbertown” nummer ett. En tonåring vid namn Nicke Fallberg satt hemma på pojkrummet i Örebro och läste Hojmagasinet och fantiserade om att få ratta en lika läcker panhead bobber som Classe Wingren och de övriga i det legendariska bobbergänget. Drygt tre decennier senare har drömmen äntligen blivit verklighet och pannan används ibland även för pendling till jobbet, 14 mil enkel resa!

Hojen som skapade S&S

När den här slitna gamla knölen visades på Buffalo Chip-showen på Sturgis förra året var det många som bara gick förbi utan att fatta vad det var de såg. Andra med lite bättre koll tappade hakan och kunde knappt tro att det var sant. På 50-talet var ”The Tramp” George Smiths privata racer och rullande testbänk för vad som skulle komma att bli S&S Cycle.

Tysk caféracer på finska

För några år sedan stod Jaakko Mäkelä på prispallen i Norrtälje med något så udda som en fräck custom baserad på en gammal Honda 125:a. I somras var den blott 20-årige finnen tillbaka med en ytterst genomarbetad NSU från 1955. Jaakko delar hojintresset med pappa Sami, och tillsammans är far och son ägare till nästan femtio motorcyklar och mopeder!



prenumrera