• Här kan du köpa MCM i Danmark.


mcm_facebook

MCM nummer 1-2020 ute nu

MCM_nr1_2020Det glada 20-talet öppnar vi med att presentera 2019 års vinnare av MCM Bike Of The Year Award. För andra gången landar Ola Stenegärds legendariska bronsstatyett i Norge. Aldrig har vi mött en så förvånad och lycklig vinnare som när Fredrik von der Lippe i Trondheim kunde skicka den 12 kilo tunga pjäsen i luften. Kul för oss att priset verkligen är en nordisk utmärkelse, och att återväxten till hobbyn är god. 30-årige Fredriks originella och unika långgaffel lämnar ingen oberörd. Läs hela storyn.

Superklassiskt blir det när vi landar i Bollebygd och träffar Peter Lindström med den unika storsidan. Här har en stor del av Stockholms byggarelit varit inblandad berättar den ödmjuke Peter ”Långhår”. Det här är den sobert designade och smakfullt hopkomna -37 Sport som fabriken aldrig byggde. Ett bygge som ser original ut, men som är special hela vägen.

Från racerbanan kommer en rapport från dragracingsäsongen. Trots en del oklarheter kring organisation och serier var det sportsligt ett bra år i rivstartssporten. Många extrema cyklar och imponerande tider.

Om dragracingen är på blodigt allvar är sandracingen på danska Römö mer show än race. Ett fantastiskt evenemang för alla som gillar genuina järn och en charmig inramning. En höjdarhelg för alla motorentusiaster. En folkfest där både publiken och förarna är med i gör detta till en motoriserad hattparad.

Från gammalt till modernt blir det när vi sadlar på Indians senaste värsting. Ombord på FTR 1200:an får man en duktig adrenalininjektion menar testföraren Manfred Holz som inte sparat på krutet. En modern prestandamaskin i flattrackstuk för gatan kan väl aldrig vara fel?

Eventrapporter blir det från Ruskträffen, Indianmöte i Ånnaboda och Oslo Motor Show.

Kenneth Laurendz omtalade Shovelbygge menar många är nära idealet. Baserad på en -71:a Superglide är det numera en stelopererad fjäderhoj. Kenneth ville inte ta den enkla vägen och bygga stelbent, utan jobbade vidare med den hopplösa fjäderramen istället. Med 93 kubiktum och en finish utan kompromisser visar Kenneth att han är en extraordinär custom-byggare.

En hundra år gammal Indian som racestukats lämnar få oberörda. Robban Kasbys Power Plus 1000 cc har krävt en hel del jobb för att bli körduglig. Här är det historisk racing som gäller, helst velodromlopp på spikade träovaler. Om allt går som det är tänkt skall cykeln få bekänna färg i hetluften till sommaren.

Martin Beckers strömlinjeformade knöl avslutar kavalkaden denna gång. Kortgafflat, kompakt och utan att överarbeta har han byggt en 93 tums knöl med moderna prestanda och köregenskaper. Skivbromsar, 5-växlad låda och elstart får puritanen att kippa efter andan. Skönt med lite stilblandning och gränsöverskridande i en värld av sekterism och pekpinnar.



Vinnare MCM Bike Of The Year Award 2019

2019 års bästa custombygge alla kategorier är skapat i Norge! Fredrik von der Lippe i Trondheim kunde hissa 12 kilo brons till skyarna när MCM:s utsände överraskade den helt ovetande segerherren i samband med Oslo Motor Show.


Deathtrap shovel

Sedan 2011 driver Kenneth Laurendz hojfirman Deathtrap Customs strax utanför Oslo. Hans senaste privata bygge kom till när han ville utmana sig själv att skapa något snyggt av något så fult som en original fjädringsram från en gammal 1971 Super Glide.


Provis: Snabbaste jänkejärnet

Med FTR 1200 och 1200S ger sig Indian in i ett helt nytt marknadssegment. Det är fortfarande en påtagligt amerikansk motorcykel, men på ett nytt sätt. Byggd av ädla metaller och med modern teknologi är det en sportig maskin för både gata och grus.


Harley 1937 Sport

Året är 1937. I USA börjar man äntligen se en liten ekonomisk ljusning efter börskraschen och den efterföljande depressionen. Harley-Davidson vill visa att man är ett progressivt företag som tror på framtiden, det är dags att presentera något nytt. På kort tid tar man fram en ny sportig och modernt designad modell; 1937 Sport.

Römö Motorfestival 100 år

Römö Motorfestival vid Fanö badhotell på södra Jylland är klassisk mark för fortåkare. I år är det hundra år sedan första racet kördes, och fjärde gången i modern tid som entusiasterna släpps fria på stranden.

Streamline knuckle

Kombinationen gammalt stuk och ny teknik är kanske det mest vinnande konceptet som finns i customvärlden. Den här S&S-knölen är en tolkning av Martin Becker på MB Cycles i tyska Heidelberg, som bland annat har en seger i 2016 års Biker Build-Off på meritlistan.



prenumrera