MCM nr 3-2018 ute nu!

MCM_nr3_2018Inne i april har hojsäsongen rullat i gång även en bra bit norrut, även om våren tvekade en smula just i år. Med 33 säsonger innanför tidningspärmarna och 200 nummer producerade tycker vi att det rullar på riktigt bra!

I nummer tre möter vi Frode Höitomt från norska Sarpsborg. Han touringkör med sin långgafflade Harley över 2 000 mil per säsong. Nyligen var han nere i Dubrovnik i södra Kroatien, men drömmer om att köra hojen genom Ryssland till Vladivostok.

Max Söderström från Örnsköldsvik är en färsk rekryt till custombyggarhobbyn. Han kraschade med sin Mottard-racer och fick helt enkelt tänka om i och med att knät inte klarade mer än 15 grader. Framflyttade fotplattor blev lösningen, och därtill ett baggerbygge med Twincam som inte är det sista lovar han.

Eftersom MCM är en nordisk tidning vill vi definitivt inte undanhålla Markus Hakulinens omtalade Deathtrap Honda för er läsare. Markus visade upp sitt håriga bygge på Norrtälje Vustom Bike Show i fjol, och tog sig också till final i MCM Bike of the Year Award. Det respektlösa bygget blandar friskt med custom, dragracing och café. En potent och klassisk CB750-motor med duktigt trim parad med platt dragracingdäck och tveksamma bromsar gör skäl för namnet.

Glödhett, om än frostigt, blev det på Speedweekend on Ice på Årsundens is där Glenn Ocklund med manskap arrangerad flygande kilometern. Bilar och hojar samsades och körde så snön yrde även om sikten kunde varit bättre.

Ärliga Norrlandsbyggda åkhojar är något vi gillar. Klas Sandström hade lovat både sig själv och omgivningen att sista bygget var byggt. Det hade väl också blivit fallet om det inte visade sig att han hade så himla mycket bra grejor liggandes. En Mohedaram och en dubbelkammad Harleymotor var som gjorda för varandra.

V-motorer är något extra. En klassisk och tvärställd variant har tillverkats av Moto Guzzi sedan Dackefejden. Ett riktigt entusiastmärke som kommit lite vilse på vägen. Nu rockar Guzzi på den europeiska customscenen. I jakten på något nytt har de kontinentala byggarna fått upp ögonen för den annorlunda V-twinnen. Kolla in vad som gäller.

Den som regelbundet läser MCM vet att Martin Carlgrens SRM-baserade chopperbygge var årets hoj 2017. Förutom internationella utmärkelser vann han MCM Bike of the Year här hemma. Här följer vi med Martin och ”Insomnia” till showen i Yokohama dit han var specialinbjuden. Läs hans egen story om äventyret i österland. Stressmecka in i det sista, men också dundrande succé!

Att vinna Motor Bike Expo i Verona väger blytungt i Europa. I synnerhet om man är italienare. Det är Demi Piccolo. Med en stilren design och en hel del egna delar fick han till ett vinnande shovelbygge på sitt allra första försök. Imponerande.



Deathtrap Honda

”För vässad motor, för tung styrning och för dåliga bromsar” är förklaringen till hojens namn enligt MarkusHakulinen. Så är han också medlem i ett MC-gäng av åtta grabbar i utkanten av Helsingfors som kallar sig Köyhät Rytärit, vilket betyder ”Fattiga killar och dåligt hantverk”…


Yokohama Hot Rod Custom Show

En av 2017 års mest omtalade custombyggen internationellt, och givetvis här i Norden, var Martin Carlgrens helsvenska SRM-bygge (läs hela storyn i MCM 7/17). Att Martins ”Insomnia” också blev utsedd till segrare i MCM Bike of the Year Award 2017 var ingen högoddsare. Martin avslutade säsongen stilfullt genom att fullborda touren med att ställa ut på Yokohama i Japan. MCM:s egen vittfarne Christer ”Sheriffen” Johansson tog rygg på svenskgänget och här kommer Martins egen berättelse om äventyret i österled.


Norsk Harleychopper för långtur

Ser man en så här extrem långgaffel väntar man sig knappast att den ska köras långt söderut på kontinenten varje sommar. Men Frode Höitomt från norska Sarpsborg kör 2 000 mil per säsong, har bland annat varit ända ner till Dubrovnik i södra Kroatien – och drömmer om att köra hojen genom hela Ryssland till Vladivostok!


Japaner för alla smaker

Lars Engelsviken i norska Fredrikstad insåg det hopplösa i att försöka kombinera alla egenskaper i ett enda bygge. Lösningen blev att bygga två hojar: En chopper och en caféracer. Om japsbyggena alltjämt är relativt få, så är ett projekt baserat på Yamahas trecylindriga kardanhoj XS 850 närmast ett unikum. Betydligt mer vanlig blir en custommaskin baserad på den numera hett eftertraktade XS 650 twinnen.

Latinsk cafétrend

Moto Guzzi tillhör legendarerna i motorcykelhistorien. I modern tid har det italienska märket från Mandello del Lario kämpat med sin identitet. Senare års återuppväckta cafétrend har nu gett de tvärställda V-twinnarna ett efterlängtat nytt liv, i alla fall i södra Europa.

Sista bygget, igen!

Klas Sandström från Ostvik är tillbaka i MCM. Redan förra bygget var det sista, men så blev det en hel del bra delar över som ju inte bara kunde bli liggande. Även denna gång sägs det ha blivit en del ”över”. Här gav kunnande och 35 års erfarenhet av hojbyggeri ett seriöst Twincam-bygge som gick från Norrland till Danmark tur och retur på jungfruturen.



prenumrera