Läs mer om senaste numret av MCM!



projekt_liten
  • Hojprojekt som byggts av MCM. Läs mer här.


MCM_MR_2016Mälaren Runt - alltid tredje lördagen i augusti. Läs mer här.



Awards

MCM Bike Of The Year Award

Läs om vinnarna här.

MCM_30_ar

MCM är Skandinaviens ledande och äldsta entusiast- och customtidning!

I MCM möter du allt som rör den initierade mc-hobbyn. Teknik, människor, historik och framförallt byggen. I MCM möter du tuffa hojar och intressanta byggen från hela världen. MCM utkommer med 7 nummer per år.





Go West med W&W

I slutet av året kom 2018 års katalog från W&W till redaktionen. En röd, 1186 sidor tjock bibel som har årets motto ”GO WEST” tryckt på omslaget. Alla nya kataloglanseringar åtföljs alltid av en berättelse ur verkliga livet, där killarna på W&W har rest till olika platser över världen med hojar byggda av vissa av de 20.000 delar som säljs av W&W. I år får vi läsa om hur de har kört ”The Motorcycle Cannonball” med en 1915 års H-D Model 11F. Men för att skaffa lite assistans på vägen följde två polare med på en panhead och en knucklehead.

Katalogen är en rejäl klump att lyfta, men som allt annat av papper är den vida överlägsen digitala bilder på en skärm. Katalogen kostar cirka 150 spänn och kan köpas hos din lokala W&W-handlare, eller beställas på sales@wwag.com.

(2017-12-15)



Martin Carlgren gör succé på Mooneyes

Efter att ha vunnit Born Free 9 och deltagit på Brooklyn Invitational i New York fullbordade Martin sin turné med ett hat trick på Mooneyes-showen i Yokohama. Detta var den 26:e utställningen och anses allmänt tillhöra en av de absolut mest prestigfyllda i världen.

Utställningen körs koncentrerat på en enda dag. Denna gång den tredje december mellan klockan 8.00-17.00. Traditionsenligt skulle de specialinbjudna gästerna köra in på sina hojar prick klockan 9.00. Martin som vann byggarnas pris på Born Free skulle köra i täten!

Ett problem var att den unika SRM-motorn först var lite trilsk. Ett intensiv skruvande i 90 minuter med hjälp av amerikanska vännerna Andy och Jeff gav det till slut utdelning och ljuv nordisk musik ekade i lokalerna.

Christer ”Sheriffen” Johansson dokumenterade dramat på film, oredigerat och rått kommer ni här att känna spänningen från vår svenska chopperstjärnas kamp mot sekunderna. Som regerande Born Free-champ var Martins roll som "kung" att själv välja en vinnare denna gång. Utförligt reportage från Martins japanska äventyr återfinns i papperstidningen framgent.

(2017-12-08)



Bad Salzuflen – störst i världen

Custom Bike Show i Bad Salzuflen är världens största utställning för ombyggda motorcyklar. Under tre dagar i december (närmare bestäm första till tredje december) kryllar det bokstavligen av utställare, hojar och publik i fyra utställningshallar på totalt mer än 28 000 kvm. I år väntas 300 utställare och mer än 1 000 radikalt ombyggda hojar i alla kategorier. Totalt väntas publiken bestå av sisådär 30 000 besökare. Intresset för showen växer ständigt och alla stora namn och företag inom custombranschen kommer att vara där.

Mer info på: http://www.custombike-show.de

(2017-11-30)



Ett hundra miljoner

Världens mest sålda motorcykel är Honda Super Cub. Modellen har tillverkats med mycket få ändringar sedan 1958 till idag och det är ingen annan modell av någon tillverkare som ens varit i närheten. Nu har den tillverkats i en mängd versioner, med motorer från 50 till 125 cc. Gemensamt är att den är idealisk för lokal transporter över hela världen.

Vår mest kände Cub-pilot är hojprofilen Harry ”Professorn” Lundberger. Harry som levde ett liv med hojar trakterade själv en Cub för alla transporter, i och med att han saknade körkort… Hans årliga resa till och från TT-tävlingarna på Isle of Man företogs företrädesvis med den kära Cuben, som numera står på museum på ön efter att Harry gjorde den odödlig på ”ön”.

(2017-11-29)



Battle of the Kings 2017

Harley-Davidsons byggartävling Battle of the Kings avgjordes på EICMA-mässan i Milano den 7-12 november. Tävlingen går ut på att auktoriserade Harley-Davidson-återförsäljare från hela Europa, Mellanöstern och Afrika tävla mot varandra i ett försök att bli krönad till Custom King.

Årets tävling utgick från en modell från Harley Davidsons Dark Custom Sportster-sortiment. Återförsäljare kunde välja mellan Iron 883, Forty-Eight eller Roadster. Totalt har 191 Sportsters varit med i tävlingen. Utav dessa utsågs tio finalister, alla Custom Kings i sina egna regioner. Det var dessa som var med i Milano.

Alla byggare får en budget på 6000 euro och hojarna ska ha byggts med minst 50 % från Harley-Davidson Parts & Accessories-katalogen.

Custom King 2017 blev Harley-Davidson Perugia, Italien med sin Roadster ”Bombtrack”.

De 10 finalisterna var:
Harley-Davidson La Rochelle, Frankrike
Shaw’s Harley-Davidson, Storbrittanien
Harley-Davidson Linz, Österrike
Motor Saloon, Benelux
Harley-Davidson Lodz, Polen
Harley-Davidson Pfeiffer, Tyskland
Harley-Davidson Lissabon, Portugal
Harley-Davidson Perugia, Italien
Harley-Davidson Aalesund, Norge
Harley-Heaven Dietikon, Schweiz

(2017-11-16)



Svenskt-österrikiskt och trendigt

Efter en vecka av total förvirring bland pressen står det nu klart att Husqvarna Motorcycles inte bara presenterar Vitpilen 401 inför 2018, utan även Vitpilen och Svartpilen 701. Båda med en kraftfull KTM-stånka på 693 kubik. En effekt på 73,8 hästar vid 8300 varv är en hel del för att vara en encylindrig maskin. Hojen har sexväxlad låda, insprutning, traction control och ride by wire. Chassit är draget av chromemolybdenrör, har WP-fjädring och en design som gör att märket framstår som både moderna och progressiva på marknaden. Priser är ännu inte satta för svenska marknaden.

(2017-11-13)



En vecka till Eicma

Den 9 till 12 november är det dags för EICMA-showen i Milano. Bland de nyheter som det ryktats om i förväg är det en gatversion av Indians FTR 750 flat track racer, en ”Diavel-killer” från BMW och en ny Scrambler Ducati med en större 1100-kubiksmotor, vilket skulle komplettera de redan existerande 400- och 800-kubikarna. Husqvarna kommer att låta täcket falla från Vitpilen och Svartpilen. Kawasaki visar den Z900RS som premiärvisades på Tokyo-mässan nyligen, liksom troligtvis en ytterligare ny turbomodell av något slag.

Sen har Hollywood-skådisen Keanu Reeves företag Arch Motorcycles en monter där de kommer att visa sin sportmaskin med H-D-klonmotor.

(2017-11-03)



Final på hojåret 2017

När vi summerar hojåret 2017 innebär det många och långa sammanträden för juryn i MCM Bike of the Year Award. I årets sista nummer presenterar vi de tio finalisterna i Nordens tyngsta och bredaste hojbyggartävling.

I sjuan fortsätter vi att rapportera från sommarens hojevent och på hojsidan öppnar vi med en av världens mest uppmärksammade chopperbyggen 2017. Vi serverar hela storyn bakom Martin Carlgrens helt unika SRM-chopper. Läs om den osannolika svenska racermotorn av legendaren Folke Mannerstedt. Den makalösa historien om hur drömmen förverkligades, och hur motorn kom att hamna i ett unikt chopperchassie innan den transporterades till Kalifornien där den helt otippad vann Born Free!

Läs mer i nr 7/2017 av MCM som finns att köpa hos din tidningshandlare NU!

Läs mer om nya numret här.

(2017-11-02)



Kawasakis nya gammelhoj

Bland de japanska motorcykeltillverkarna är det Kawasaki som kanske har mest att vinna på retrotrenden. Många av den idag aktiva generationen motorcyklister minns klassiska Z1 på 900 kubik som kom 1972 och över en natt gjorde Honda 750 Four till en föredetting. Hojen hade utstrålning och massor av kraft enligt dåvarande tids mått. Den hade både kick och elstart och dubbla överliggande kammar. Kawan blev snabbt en ikon.

Nu har Kawasaki presenterat retromodellen Z900RS, som man hoppas ska fylla gapet efter W800, som togs ur produktion häromåret. Kanske ska den vätskekylda 948-kubikaren på 115 bakhjulshästar kunna ta kunder som annars skulle ha valt exempelvis en BMW R nineT, Triumph Bonneville eller en Scrambler Ducati.

Eftersom den delar motor och chassi med den mer modernt utseende nakenhojen Z900 är hojen packad med modern elektronik och har traction control. Men ingen kick.

(2017-10-26)



Indian tog hem mästerskapet

Efter en avslutad säsong i 2017 års ”American Flat Track Championship” är det nu klart att Indian Motorcycle sopade rent och vann totalt överlägset med sin Scout FTR. Av totalt 18 race vann Indians Wrecking Crew, med förarna Jared Mees, Brad Baker och Bryan Smith, 14 race och tog totalt 37 podiumplaceringar, varav sex var med enbart Indian-förare som etta, tvåa och trea. Det är med andra ord en beundransvärd insats av ett team och en motorcykel som för ett år sedan inte ens existerade. Årets slutsegrare Jared Mees är den som tagit hem championtiteln och han har siktet inställd på att göra ännu bättre ifrån sig under 2018. Under årets samtliga race har han brutit en tävling, vunnit tio och i övrigt aldrig blivit sämre än trea.

(2017-10-19)



Fullhouse slutar sälja Indian

Anders Lundgren på Fullhouse Engineering meddelar i ett Facebook-feed att företaget kommer att sluta sälja Indian-motorcyklar vid årsskiftet.

– Vi startade det här företaget för tre år sedan och bestämde oss för att köra i tre år och sedan utvärdera hur vi skulle fortsätta. Det är dit vi har kommit nu, säger Anders som samtidigt påpekar att det definitivt finns underlag för verksamheten, men att det har personligen har slitit för mycket på honom och hans övriga liv.

För att säkra verksamheten och personal så har Polaris i samråd med Fullhouse enats om att försäljning, service och personal går över till AVA MC i Stockholm.

Fullhouse kommer att ta emot nya order på Indianer och utföra service precis som tidigare fram till årsskiftet och efter det flyttas all Indian-verksamhet vidare till AVA.

– Det är alltså bara jag som inte följer med flyttlasset, säger Anders som kommer att stänga butiken vid årsskiftet och ta semester.

Fullhouse kommer däremot att finnas kvar, om än i annan form. I Facebook-feeden vänder sig Anders direkt till kunderna och berättar att det nu, under årets sista kvartal kommer att finnas möjlighet att göra bra affärer då det blir total utförsäljning av både kvarvarande motorcyklar och kläder i butiken.

FULLHOUSE SLUTAR SÄLJA INDIAN MOTORCYKLAR NÄSTA ÅR!

Publicerat av Fullhouse Garage Shop den 7 oktober 2017

(2017-10-17)





Ny Speedmaster på gång

Den 3/10, klockan 7.30 British standard time lanserar Triumph Motorcycles en helt ny Speedmaster. I samband med detta har fabriken lagt upp en teaservideo på Youtube. Det är inte mycket man får se, men den har i alla fall trådekrade fälgar och dubbla bromsskivor fram. Vi gissar att hojen är utrustad med paralelltwinnen på 1200 kubik.

(2017-10-02)



Provkörning av nya Softails i MCM nr 7

Under vår vecka på European Bike Week vid Faaker See fick vi chansen att köra en av Harley-Davidsons nya Softails. Hur uppför den sig på vägen? Hur är Milwaukee 8-motorn i den nya ramen? Var det rätt av Harley att släppa Dyna-serien? Vi pratade med konstruktörerna och körde hojen på riktigt fina, kurviga alpvägar. Artikeln om detta kommer med i MCM nummer 7.

(2017-09-11)



MCM på H-D:s Flat Track School

Igår var första dagen för MCM:s utsände Manfred Holz på Harley-Davidsons Flat Track School, som arrangeras samtidigt som European Bike Week vid Faaker See i Österrike. Det blev en ganska komprimerad första dag med både teori och körning. Journalister från hela världen har bjudits in för att deltaga och snabbast på banan var inte Manfred. Idag är det kvalkörningar och ikväll avgörs semifinaler och final. Med på läktaren sitter Karen Davidson, Willie G Davidsons dotter, som själv gick kursen häromdagen. Vinnande journalist får ta med sig hojen hem. Men chansen att det skulle bli Manfred som vinner anser han själv som väldigt liten. Vi hoppas att han har fel och. Större reportage kommer i MCM nummer 7.

(2017-09-07)



Mycket nytt på nya H-D

Harley-Davidson genomför en av företagets mest omfattande uppdateringar av sitt modellprogram i modern tid. Ett flertal touringmodeller lanseras och åtta helt nya Softail-modeller kliver in i strålkastarskenet medan Dyna-modellerna plockas bort ur programmet. Den nya Softailramen är styvare, 16 kilo lättare och har utrustats med Milwaukee-Eight-motorn på 107 respektive 114 kubiktum. Fritt fram för köparen att välja motorstorlek.

Mest uppseendeväckande är Fat Bob, som fått en mer aggressivt street fighter-look med kortare bakskärm, rektangulärt framlyse och ett nytt avgassystem.

Fat Boy har även den moderniserats kraftigt och både Street Bob och Low Rider har fått Dyna-ramen utbytt och blivit Softailmodeller. Läs mer i MCM nummer 6 som kommer ut i september.

(2017-08-29)



European Bike Week

Snart är det dags för den 20:e upplagan av European Bike Week (5-10 september) och samtidigt 15-årsjubiléet för Custom Chrome International Bike Series vid vackra Faaker See i Österrike. Det första hojträffen vid Faak ägde rum 1998 och efter det har det bara blivit större och större.

Det kommer att vara minst 25 000 bikers på plats runt sjön, i parader och på olika campingbyar under veckan. Givetvis kommer Custom Chrome Europe att ha sin CCE Ride-In Bike Show på Arneitz Custom Show där de bästa custombyggarna ofta premiärvisar sina nya skapelser.

Klasserna för Custom Chrome International Bike Show Series är: Championship, Modified Harley, Jammer Old School, RevTech-Performance, Chopper, Bagger och Sportster-Engine. Grindarna öppnar vid "high noon" på lördag efter paraden. Med start kl. 15.30 med prisutdelning ungefär två timmar senare. Beteckningen "Ride-In" måste tas bokstavligen av deltagarna. Som i tidigare år kommer två av hojarna väljas ut för att ställas ut på Motorbike Expo Verona.

Custom Chrome Europe kommer att köra sina fem "Ride Unrivaled"-cyklar till Faak - bland dem är deras första Harley byggd på en "Milwaukee-Eight" och en ny ombyggd Indian Scout.

(2017-08-25)



Dags för Mälaren Runt 2017

Nu är det åter dags för Sveriges i särklass största hojrun - Mälaren Runt. Nu på lördag den 19 augusti går det av stapeln.

Kom i god tid till starten i Solna för att uppleva den häftiga känslan när alla hojarna samlas på parkeringen vid Pampashuset. Klockan 11.00 går startsignalen!

Efter starten rullar en lång ström med motorcyklister ner mot Eskilstuna via gamla vägen över Södertälje. De gula skyltarna visar vår rekommenderade vägsträckning. I det här evenemanget är själva resan en folkfest. Längs vägarna sitter åskådarna och spanar in alla häftiga hojar som rullar förbi.

Officiellt pausstopp blir det som vanligt på Motorbanan Gröndal utanför Eskilstuna. Där finns hojfirmor, uppvisningar, mat, dryck, m.m. På speedwayovalen körs en div. 1-match och på gokartbanan varvas körning med Extreme Crosskart i olika storlekar och SMC Knix uppvisningskurs.

Bland utställarna hittar du Polaris med Indian och Victory, Karlssons Hjälmar, Robbans Speed Shop, NCCR, Handelsboden, Svedea, JC Raceteknik Swedpeed, Creative Tranquility, Svedea, Ovanliga Klockor MotoSpeed, MCHK och Moto Event Group.

Hojmarknaden öppnar redan klockan 10.00. De lokala klubbarna ser till att grillarna är varma och dryckerna kylda. Marknaden stänger klockan 16.00.

Strul MCC i Enköping håller som vanligt sin traditionella Mälaren Runt-fest. Där blir det på musik, mat, dryck, camping och bra drag och skön stämning. Festbiljett kan köpas vid grinden eller utmed banan.

Officiell målgång är det hos MCE, Motorcykelentusiasterna, som har sin klubbkåk utanför Jakobsberg. Där samlas alla som valt att köra hela varvet. På plats arrangeras diverse trevligheter. Det fanns mat, kalla och varma drycker till försäljning och underhållning med livemusik. Om så önskas finns även möjligheter för camping hos MCE både natten inför och efter Mälaren Runt.

Mer info här:
http://www.svmc.se/club/Malaren-Runt/

(2017-08-17)



MCM nr 5-2017 ute nu!

Sommar, semester och hojåkning! Nya MCM nummer 5 landar lagom i butiken för att komma med i packfickan när du drar iväg på årets hojsemester.

Femman bjuder på stor variation och mycket läsning. Givetvis ett fylligt och inträngande reportage från Nordens mest ärevördiga customshow alla kategorier: Norrtälje Custom Bike Show. Vi presenterar också decenniets bästa custombygge! Folkets har talat. Alla engagerade läsare har nu röstat fram vilken av tio års vinnare av MCM Bike of The Year Award som är den bästa av dem alla.

Läs mer om alla fräcka byggen men också nyheter i stort och smått ifrån entusiasternas värld i nr 5/2017 av MCM som finns att köpa hos din tidningshandlare NU!

Läs mer om nya numret.

(2017-07-13)



Håkan Carlqvist död

Motorprofilen Håkan "Carla" Carlqvist är död, meddelar Aftonbladet. Carlqvist, som tilldelades Svenska Dagbladets bragdmedalj 1983, vann VM 1979 för Husqvarna i 250-klassen och 1983 för Yamaha i 500-klassen.

– Jag fick beskedet från hans släkt att han gick bort plötsligt, säger vännen och tidigare kollegan Henry Romlin.

Carlqvist vann sin sista GP-tävling 1988 i Belgien när han ledde överlägset och stannade för att dricka en öl innan han körde i mål.

– Han har alltid varit en förebild. Alla vi som hade förmånen att lära känna Håkan vet att han var en väldigt bra person och därför är det väldigt tråkigt att höra att han har gått bort. Alla ska vi dö någon gång men det här var lite väl tidigt, fortsätter Henry Romlin.

Carlqvist tvingades efter karriären leva med sviterna av sina många skador, bland annat en ledvärk som förvärras vid kyla och som fick svensken att flytta till Frankrike i mitten av 1990-talet.

Håkan Carlqvist blev 63 år gammal.

(2017-07-10)



Segervittring för svenska flat trackers

Gänget bakom Dirty Motorsickes i Malmö har haft internationella framgångar under säsongen. I maj åkte de ner till Holland för att köra Hells Race, en tävling som ingår i Dirt Track Riders Association (DTRA), en flat track-serie med blandade klasser.

Jonathan Falkman, Jonas Nilsson och Daniel Hellström från Malmö åkte med Nicholas Bech från Wrenchmonkees. Jonathan vann Hooligan-klassen och Jonas och Daniel blev etta och tvåa i AM-klassen (DTX-hojar). Nu när fyra tävlingar har körts så är det en tävling kvar på Kings Lynn Speedway i England och Jonathan är en av fyra som har chans att ta hem segern för hela säsongen. Vi håller tummarna!

(2017-07-07)



Smal, lång och benhård

Olli Herman, frontman och sångare i det finska glamrockbandet Reckless Love har, har alltid drömt om att äga en Harley-Davidson. Det var med hjälp av Mika Nieminen och Jussi Lindgren på Harley-Davidson Tammerfors som Olli fick chansen att förverkliga sin vision om en smal, lång och benhård Sportster-chopper. Efter ett år är projektet nu klart och hojen presenteras på YouTube.

Hojen är en stelbenschopper baserad på en Evo-Sportster och den som minns sin MCM-historia vet att det var Mika Nieminen som byggde MCM:s projekthoj Viridian.

Hojen, som fått namnet Penelope, blev precis som Olli drömt om och enligt honom är den riktigt kul att köra.

(2017-07-04)



Björn Gunnarsson och Isle of Man

Träningsveckan på Isle of mans TT drabbades av uselt väder och ett flertal träningstillfällen fick ställas in. Vårt svenska hopp, Björn Gunnarsson, var ute med sin nya BMW-superbike och körde som bäst ett varv på 19:00.308, med en snitthastighet på 119.119.125 mph när vägen väl var torr. Det räckte till kvalplats 59 av inkvalade 71. Snabbast var Michael Dunlop. 17:16.361 / 131.062.

Dessvärre blev Björn inblandad i en krasch på första varvet under kvalet till Lightweight (650 cc fyrtaktstwinnar) den 3/6 då en framförvarande förare driftade för mycket åt höger och körde av banan. Björn körde rakt in i en skumgummibal som kastades ut på banan och han tvingades åka ambulansflyg till sjukhuset. Tack och lov var det bara muskelskador. Han tvingades stå över Superbike-racet och Lightweight.

Björn bröt avslutande Senior TT som vanns av Michael Dunlop (15 segrar totalt) efter att det sex varv långa loppet rödflaggats på varv två då vinnaren av Superstock och Superbike Ian Hutchinsson (16 segrar totalt) kraschat tungt med BMW:n vid The 27Th Milestone uppe på Sneafell. Det förekommer uppgifter om att det var en punktering på framhjulet som var orsaken. ”Hutchy” förväntas bli återställd även denna gång även om alla kraschen nu börjar tära på hälsan. Tre man dog i år under TT-veckorna.

(2017-06-12)



Titta vem som hälsade på!

Dagen före Norrtälje Custom Bike Show ringde telefonen på redax. ”Hello! I am at Arlanda. Can I stop by for a cup of coffee?” Det var ingen mindre än David Fiddaman, mannen bakom Davida Helmets (www.davida-helmets.com) som dök upp för att göra sin årliga visit i samband med showen. Vi slog på en kanna och släppte in David. Där har ni en kille som kan snacka! Innan vi var tvungna att stänga redaktionen och åka hem hade allt från Davidas nya ECE-godkända hjälmar, utställningar i andra länder, återförsäljarpolitik och en smula terrorism avhandlats.

(2017-05-31)



Racing news

MCM:s allra mesta teamförare, Anders Fridman, slog i helgen som gick till med en finfin tredjeplats på classictävlingen på Bottnia Ring utanför Vasa i Finland. Anders körde sin 850 Rob North BSA i Forgotten. Anders var först i Norden med att bygga en Rob North-hoj när han 1985 satte ihop sin första RN 750. Den hojen har han kvar, men är lite halvt om halvt pensionerad. 850-hojen, som nu inbringade tredjepriset, byggdes för två år sedan och har trilskats en hel del fram till nu.

— Ja, det har varit två år av en hel del meckande. Först var kammarna fel, sedan skar växellådan och hela tiden misstände den. Orsaken visade sig vara fel ohm-tal på tändspolarna. Nu går den till slut som det var tänkt.

Anders tog sin racinglicens 1968 och sedan dess har det rullat på utan avbrott. Under åren som gått har han hunnit med att tävla både på Daytona och Isle of Man. Nästa år blir det jubileum med 50 år som aktiv! Entusiasmen är det inget fel på, och förutom den stora trippeln dubblerar han med sin Harris Ducati TT1:a i klass 7CF2.

Nästa race i cupen blir i Norska Våler men Anders och Team MCM är i hetluften igen först på Anderstorp 21-22 juli.

TT-tävlingarna på isle of Man har kickat igång med heta classic race på Billown-banan i helgen som gick. Träningsveckan på The Mountain Course har inte börjat så bra då träningarna varit inställda på grund av regn och dimma på berget. Vår svenska IoM-hjälte Björn "BG" Gunnarsson är på plats i depån på Glencrutchery Road med den nya BMW:n, och vill inget hellre än att komma ut på banan för att jobba in lite nya linjer med den nya 1000-kubikaren.

(2017-05-31)



Norrtälje Custom Bike Show lördag 3 juni

Nu på lördag den 3 juni är det åter dags för Norrtälje Custom Bike Show, och det är den 43:e gången sen starten 1971. Utställningen har blivit en av världens mest meriterade hojutställningar för ombyggda motorcyklar och lockar över 300 utställare i 9 olika klasser. Evenemanget lockar cirka 15 000 besökare och 7 000 motorcyklar.

Custom Bike Show är i grunden en utställning för ”customiserade” motorcyklar i klasserna H-D Chopper, Chopper, Custom, Classic Custom, Klassiker, Trike, Café Racer, Bagger, Bästa lack samt People’s Choice, med en sammanlagd prispott på 400.000 kronor. Till det kommer också att Custom Bike Show är den skandinaviska VM-deltävlingen till AMD:s World Championship of Custom Bike Building.

Förutom mängder av motorcyklar på utställningen är det ett späckat program för den som besöker Societetsparken. Från scenen levererar Sixpack Holidays från Norrtälje och Stacy Collins musik med både rock, blues och lite country. David Burman kommer att köra snöskoter på vattnet i Norrtälje hamn. Målet är att göra ett hopp och lyckas med en perfekt backflip och sedan köra vidare mot land. David har lyckats med det en enda gång tidigare.

Rackartygarna är Sveriges största extremsport- och underhållningsgrupp som består av sex stycken killar som alla har olika specialiteter som tillsammans bildar en unik mix av galenskaper. Jimmy Olsson är en av killarna som sysslar med motorsport på heltid och kommer att uppträda tillsammans med Norrtäljes duktiga stuntåkare Marcus Edlund, Robert Löfberg och William Mattsson.

Dödsryttare var för 100 år sedan ett namn på våghalsiga motorcyklister som utförde vågade körningar i hög fart, ofta på oväntade sätt. Camilla och Johan Tildemyr för traditionen vidare genom att med gamla hojar kör på insidan av en stålkula.

Kl. 10.00 öppnar utställningen och 15.00 är det prisutdelning. Mer info hittar du: www.custombikeshow.se.

(2017-05-30)



MCM Custom Bike Run 2017

Nu på lördag den 3 juni är det dags för 43:e upplagan av Norrtälje Custom Bike Show. MCM och Twin Club kör för tredje året i rad ett gemensamt hojrun från Stockholm till Societetsparken. Starten sker vid Shell-macken på Lindhagensplan kl 09.00, så var gärna där 8.30 så får du chans att varva ner, prata hoj och färdväg med oss innan vi drar iväg i samlad tropp klockan 9.00.

Färden går upp på Essingeleden norrut från Lindhagensgatan. Sedan höger vid Järva krog ut på E18 via Bergshamra och ut på Norrtäljevägen. Av vid Arninge (Täby) och så följer vi 268:an nedför backen mot macken vid Vallentuna Motor. Där tankar vi och plockar upp de av er som väljer att haka på därifrån. 10.00 återstartar vi och kör mot Norrtälje via gamla Norrtäljevägen och på slutet Rösavägen. Vi anländer till målet vid Societetsparken via Görlaområdet.

(2017-05-29)



Öppet Hus hos House of Kustom

Lördag den 20 maj håller House of Kustom (det vill säga Ace Performance, The Parts Stop och Viking Custom Paint) Öppet Hus på Överby gård, intill Stäketleden vid Sollentuna. Det är mellan 10.00 till 14.00 och som vanligt är det Arapaho MC som fixar grill-käk och fika till alla som vill ha. Utöver att köpa hojprylar i butiken så kan man snacka med Kenta i verkstaden om nästa planerade hojprojekt. Det här är ett perfekt mål för dagens hojtur och det kommer alltid många hundra hojåkare för att insupa vårluften och snacka med likasinnade. MCM kommer att finnas på plats för att göra reportage. (Bilderna är från Öppet Hus förra året hos House of Kustom).

(2017-05-16)



Fullhouse Spring Ride lördag 13 maj

Nu i helgen, den 13 maj, är det Fullhouse Spring Ride på Fullhouse garage Shop i Norsborg. På plats finns då även Indian och Victory Road Show, och det är 10% rabatt på alla kläder i butiken. Bilden är från årets Vintage Day den 29 april, som du kan läsa mer om i MCM nummer 4, som kommer ut i butik den 24 maj.

(2017-05-12)



”Världens snabbaste gatmotorcykel” såld

Hojen som en gång i tiden beskrevs som "The fastest privately owned machine in the world, suitable for road use” (Dennis May, Motor Cycling Magazine 1931) är en trimmad 1928 års Brough Superior SS100. Den döptes till Moby Dick av artikelförfattaren som med motorcykeln uppnådde för sin tid fantastiska 170,55 km/t på Brooklands för 85 år sedan.

Nu har den sålts hos Bonhams för nära på 2,4 miljoner kronor. Det är mycket stålar för en gammal hoj! Men rena kapet med tanke på att det förväntade priset var mer än det dubbla.

(2017-05-05)



BG är laddad för Isle of Man

Björn ”BG” Gunnarsson laddar som bäst för sin största satsning hittils på TT-tävlingarna på Isle of Man – den ultimata utmaningen på två hjul( läs mer i MCM nr 3/17).

Björn berättar att han nu under påsken varit nere i Slovakien och testat sin nya BMW-hoj. Med ny maskin gäller det givetvis att ackumulera erfarenhet och känsla. Allt gick bra trots en krasch. Sista testet med nya Senior/Superbike-hojen före avresan blir på Anderstorp nu till helgen.

Björns tidigare prestationer på ”ön” renderar honom numera att bli seedad in i Senior/Superbike med nummer 48, och med så lågt som nummer 18 i Lightweight. Att vara seedad på ön innebär att man är garanterad start oavsett hur det går under träningsveckan. För seedade krävs tillräckligt antal varv i någorlunda vettig racingfart. Ingen given sak på ön då bara att ta sig runt ett enda varv innebär en tur på över 6 svenska mil, och tar dig från havsnivån till 422 meters höjd uppe på berget Sneafell.

Björn berättar vidare att den styrning som varit på gång i Zero-klassen (elhojar) gått om intet. Dock kommer han säkerligen ha fullt upp även utan detta.

(2017-05-02)



VÅR-KICKOFF HOS PROBIKE

Den 29/4 har ProBike sitt årliga öppna hus, vårmönstring och kick-off. Det är samtliga ProBike-butiker i hela Sverige som har eventet nu på lördag, och förutom "en helfestlig dag” så ska det gå att få specialerbjudanden och provköra årets nya hojar.

(2017-04-27)



Tre i rad för Indian

Indian Motorcycle Racing har påbörjat ett anmärkningsvärt återtåg till amerikansk flattrack. Först genom att Jared Mees och Brad Baker blev etta och tvåa vid säsongens första tävling på Daytona. Det handlade då om amerikansk TT. En dryg vecka senare sopade Indians ”Wrecking Crew” banan med motståndet på Atlantas short track-tävling och tog hela prispallen i besittning. En vecka senare visade teamet att de även behärskar de större ovalerna genom att ta första och andra plats på Charlotte Motor Speedways Mile-tävling.

– Att kunna följa upp förra veckans vinst med en så dramatisk målgång, och att jag får med mig mina lagkamratervupp på pallen är en otrolig känsla. Teamet gjorde ett enastående arbete med att förbereda Scout FTR750 för denna tävling, och jag körde så hårt jag kunde. Det är en otrolig start på en lång säsong, sade Mees efter Atlanta.

Att det var just Bryan Smith som tog segern i Charlotte var inte någon större överraskning då han är den i teamet som brukar vara bäst på mile-banorna där det är full gas som gäller.

– Vi är oerhört stolta över laget och tacksamma. Men det är en lång säsong och vi har väldigt mycket racing framför oss, säger Gary Gray på Indian Motorcycle Racing.

(2017-04-03)



Classic racing-säsongen 2017

Allting är redo för classic racing-säsongen 2017. Första tävlingen går den 5-7 maj på Donington Park och ingår i European Classic Series (Endurance). Det är fyra tävlingar inom Classic Endurance med spännande race även på Spa Francorchamps, Imola och Aragon.

EM-serien i classic racing heter FIM Europe Vintage Championship avgörs på fem veckor från första rejset på Rijeka i Kroatien den 30 juni till 2 juli, andra tävlingen den 21-23 juli samt den sista tävlingen på Donington Park den 4-6 augusti. Tyvärr samma helg som 52-årsracet som är deltävling fyra av årets fem tävlingar i den nordiska serien Classic Racing & SuperMono Cup 2017.

En kul grej med 52-årsracet är att tävlingen i år körs med 70-talstema. Vi räknar med massor av polisonger i depån.

SuperMono Cup och Nordic 250 GP följer som vanligt med som stående tävlingsklasser under nordiska classic-seriens samtliga tävlingar.

Classic Racing & SuperMono Cup 2017
19-21 maj Botnia Ring, Finland
9-11 jun, i Våler, Norge
21-23 juli, Swedish TT, Anderstorp, Sverige
4-6 augusti, 52-årsracet, Sviestad, Sverige
25-27 augusti, Gelleråsen TT, Sverige

FIM Europe Vintage (Classic) Championship 2017
30 juni - 2 juli, Rijeka, Kroatien
21-23 juli, Anderstorp, Sverige
4-6 augusti, Donington Park, England

European Classic Series (Endurance) 2017
5-7 maj, Donington Park, England
30 juni - 2 juli, Spa Francorchamps, Belgien
1-3 september, Imola, Italien
27-29 oktober, Aragon, Spanien

(2017-03-27)



IHooligan big bore-kit till Sportster

Oavsett om du kör flattrack-racing, dragracing, eller bara vill ha extra mycket punch i din Sportster, så har S&S ett passande motorkit som passar Sportster-modeller från 2000 till 2016. Har du kanske redan en 1200? Då kan du skaffa ett big bore-kit som ökar volymen till 1250 cc. Kitet innebär enkel installation utan maskinbearbetning och utan balansering. S&S egna kammar och ventillyftare ska ge det där lilla extra. Priset för 1200-kit: 18 842:-, medan 1250 cc-varianten går loss på 19 009:-. Hooligan-kitet finns i svart eller silver hos din Drag Specialties-/Parts-Europe-handlare. www.partseurope.eu/cms/en/dealersearch

(2017-03-17)



Provstart av "The OHVL"

I nya MCM har vi en riktigt fet artikel om Nicke "Giftorms" grymma knuckleheadracer. En metanolslukande, eldsprutande Harley som fick artikelskribenten Totte Wiman att utbrista: "Jag har gjort reportage om customhojar i 35 år men det vete fan om inte den här cykeln är det mest extrema jag någonsin har sett hittills". Köp tidningen och läs det nio sidor långa reportaget med oförglömliga bilder av Robin Nilssen.

(2017-02-17)



MCM nr 2-2017 ute nu!

Numrets verkliga sensation är utan konkurrens Nicke ”Giftorm” Svenssons helt osannolika Harleyracer. Med mer patina än någonsin tidigare, och fullständigt nedlusad med specialdelar blir detta en hoj att minnas länge, mycket länge.

Exklusivt, men lite mer åt det genomförbara hållet, är Adam Nestors nya Sportsterbygge. Hux Nettermalm går en helt annan väg. Här är det bara engelska järn som gäller. Och numrets djupdyk står vår skribent Henke Nyberg för, som lotsar oss igenom Harleys fantastiska racinghistoria. Detta och mycket mer från när och fjärran i MCM nummer 2-2017 som finns ute nu.

Läs mer om nya numret här.

(2017-02-15)



Ny mörk H-D med Milwaukee Eight

Nya Harley-Davidson Road King Special är en ny H-D i touringprogrammet. Det innebär att den har fabrikens allra senaste motor, Milwaukee Eight 107-motorn (1753 cc). Allt som är kromat på de övriga modellerna är svart eller svartkromat på denna mörka skapelse. Det är alltså den redan kända Road King som har omformats till en låg och mörk custombagger direkt från fabrik. Den som dessutom vill att effekten ska motsvara hardcoreutseendet kan köpa Screamin' Eagles Stage IV-kit som innehåller cylindrar, högkompkolvar, portade toppar, vassare kam och större trottelhus. Motorn blir inte bara större på 114 cui (1868 cc), utan får upp till 40 % mer effekt och bibehåller ändå samma vridmomentkurva.

(2017-02-13)



MCM på MC-Mässan

På onsdagskvällen var det monterbygge och inflyttning på MC-mässan i Stockholm. Idag torsdag brakar det loss och hjulen slutar inte rulla förrän på söndag kväll! MCM är givetvis på plats med en fet monter där vi bland annat visar tre balla byggen. Kom dit, prata, köp tidningar (alla gamla nummer kostar 40:-), eller köp kaffe åt oss.

Öppettider:
Torsdag 10-20 fredag 10-20, lördag 9-19, söndag 10-17. Du hittar oss i monter A24:19.

http://mcmassan.se

(2017-01-26)



Ett märkesår på Ön

2017 års TT-tävlingar lovar att bli något alldeles extra. Fjolårets dominanter Michael Dunlop (Roberts son) och Ian Hutchinsson kommer i år att få något ordentligt att bita i: 23-faldige TT-vinnaren John McGuinness kommer tillbaka för mer! I år med en Honda Fireblade SP2 som kan vara vapnet för att inkassera den 24:e segern. Den gamla Firebladen hade hängt med lite för länge. Stor glädje bland alla älskare av landsvägsracing blev det när det stod klart att Johns nya teamkompis blir den gränslöst populäre Guy Martin. Guy som inte körde alls i fjol efter en ruggig krasch på Ulster GP. Ingen trodde han skulle ge sig in i hetluften igen, men nu rullar han alltså ut till start på en hoj med vinnarpotential.

Vår egen IoM-hjälte Björn Gunnarsson kommer också tillbaka bättre rustad än någonsin. Efter fjolårets fantastiskt fina niondelars i Junior laddar Björn med nya maskiner. I år blir det både starter i 600-klasserna och med en ny BMW 1000-kubikare även tre starter, inklusive Senior TT. Den nya BMW-racern undergår i skrivande stund all nödvändig preparering för att ta sig runt världens mest krävande racerbana. Eller ”bana”, vi talar ju allmänna vägar resten av året…

(2017-01-19)



YouTube-pärla med Dollar

Dollar Sullivan fyllde 70 år i slutet av 2016. När vi skrev den artikeln till MCM nummer 1-2017 (ute i butik nu) hittade vi även detta fina YouTube-klipp på Dollar som visar Purple Haze, "back in the days". En sann pärla och ett måste att se.

(2017-01-05)



ProBike avslöjar tävlingsbidrag

2017 är det tredje året som Harley-Davidson kör sin byggtävling Battle of the Kings. 2015 skulle alla bygga på en H-D Street 750, under 2016 var det en Sportster 883. Segrare 2016 var Harley-Davidson Athen (se bilden).

Inför 2017 har reglerna ändrats en aning så att det inte är modellen utan summan av resultatet som avgör vilken hoj verkstaden använder. H-D har, precis som några andra hojmärken, lagt in i regelverket att bidragen i byggtävlingen byggs om av en certifierad märkesverkstad.

Förra året var ProBike Stockholm Syd med och tävlade och det är de även i år. De har byggt klart sin hoj och kommer att ha avtäckning den 14 januari klockan 12.00 i verkstaden på Murmästarvägen 25 i Stockholm / Skärholmen. Nytt i år är också att besökare vid avtäckningen kan vara med och namnge hojen. Vinsten är ett presentkort på 500 spänn.

(2016-12-30)



Vintererbjudande hos Owelution

En av MCM:s mest långvariga annonsörer är Owelution Harley Performance. Den lilla firman, som liksom så många andra har fått flytta ut från innerstan för att hålla kostnaderna nere. Idag hittar man Owelution i ett industriområde i Bandhagen. Still going strong.Året var 1971 då Owe Brandt köpte sin första Harley. Innan den hade han bara haft en moppe.

– Det var min första motorcykel, så det var på den jag lärde mig allt. Ja, man har ju lärt sig vartefter, säger Owe.

När åren passerade upptäckte den forne glasmästaren att det egentligen var det här han ville hålla på med, och 1991 startade han firman Owelution och började skruva även på andras hojar. Mästerlackeraren Ingmar Becker var den som för 24 år sedan kom på firmanamnet Owelution.

– Han är en fyndig jäkel, säger Owe med ett leende.

Till att börja med jobbade Owe i verkstaden på deltid. Och det var H-D för hela slanten. Ingen idé att ge sig in på något annat. Det här var hemmaplan.

– Jag skruvar bara Harley. Alla Harley. Inte så mycket V-Rod visserligen, då de är ganska bökiga med en massa shimsbrickor och sånt. Och sen behöver man köpa nya verktyg för 40-50 000 kronor bara för att kunna skruva med dem. Och så många V-Rod finns det inte i hela Stockholm för att det ska räcka åt alla verkstäder.

– I början av karriären fick jag en massa hjälp av Charley Karling. Han lärde mig hur man balanserar, men det är ju inte så mycket sådant idag. Dom håller ju, de här motorerna.

Owe minns att det förr om åren, när det var mycket shovelheads i verkstaden, ofta beställdes motorrenoverningar med strokningar. Men med Twin Cam är det oftast bara byte till större cylindrar och kolvar.

Harley-Davidson har en tvåårig fabriksgaranti. Under den tiden ska all service ske hos en auktoriserad H-D-verkstad för att garantin ska gälla. Men Owe har även märkt de ökade tekniska kraven.

– För att ställa tomgången, eller lufta bromsarna, behöver man en dator som kostar 50 000 spänn. Det tar många år innan man ror hem den kostnaden. Då åker jag hellre iväg och låter någon annan göra just den biten.

Familjen vande sig redan från början. Men det var tio år sedan han klev ur som medlem från Sofia Hogs, just för att få tid över för familjen.

– Jag är ju fotbollsfarsa nu. Då måste man finnas där för sina barn. Jag har ju gjort det där med kids förut en gång, men då åkte man ju bara hoj. Den här gången blir det annorlunda, säger Owe.

Just nu har Owe ett vintererbjudande i sin verkstad som han ville flagga för. Exempelvis tar han 2 600:- för en 800-milaservice, inklusive alla oljor och stift, filter och allt jobb. (normalt sett 3 038:-). Alla delar och arbete är 15 % billigare nu under lågsäsong och både renoveringsjobb och trim har samma rabattsats. Dessutom hämtar och lämnar Owe din hoj för 500:-, beroende på var du bor.

(2016-12-29)



Ny superbike från Norton

Engelska motorcyklar kanske inte lever för evigt, men utöver Triumph som steg ut ur skuggorna på 90-talet, så är det dock många som från tid till anna försöker. Som Brough Superiour (som visserligen kommer att byggas i Tyskland) till exempel, och ytterligare några som ligger och skvalpar lite under ytan. Ariel har till exempel återuppstått, fast nu med en Honda V4-motor. Det låter och för sig ungefär lika sexigt som en Indian med H-D-klon som drivlina.

Men Norton laddar för något mer seriöst när man berättar att tanken är att bygga en 200-hästars superbike på 1200 kubik. Med egenproducerad, 72-graders V4-motor. Fabriken, som finns på Donington Hall, tillverkar redan retromodellerna Commando 961 och Dominator med parallell-twinnar.

Det nya projektet är dock tänkt att bli en fullt modern hoj med alla tidens finesser så som: ABS, traction control, launch control, wheelie control, quickshift m.m. Modellen kommer med namnet V4RR och V4SS. Värstingutförandet kommer att ha Öhlinsfjädring och Brembobromsar. Vikten blir 179 kilo torr, och prislappen runt en halv miljon kronor.

(2016-12-21)



Husqvarna Svart- och Vitpilen redo

Under 2017 lanserar Husqvarna (som ägs av KTM) minst två gathojar på världsmarknaden. Husqvarna Vitpilen dök upp som koncepthoj redan för två år sedan. Redan då var det känt att modellen skulle ha en vätskekyld enstånka på 373 kubik, rörram, trådekerfälgar och så lite bling bling som möjligt. Det är med andra ord en hoj som passar perfekt till instegsförare med A2-körkort.

Samtidigt släpper Husqvarna modellen Svartpilen som är samma hoj men med Scrambler-stuk.

Under lanseringen i Milano visades även conceptmodellen Vitpilen 401 Aero, som ser ut att vara samma grundmaskin, fast med grymt tuffa kåpor. En kul grej är att modellerna utöver svenska namn även reklamfilmats i Sverige, med en speakerröst som bryter på skandinaviska...

(2016-12-19)



Siwer

Siwers bild till MCM

MCM-medarbetaren och tillika legendariske flickfotografen Siwer Ohlsson var förbi redaktionen i början av december för att överlämna ett signerat fotooriginal till chefredaktör Inge Persson-Carleson. Det var en bild som Siwer tog 1977 av en amerikansk fotomodell på Haiti.

Det var mellan 1965 till mitten av 70-talet som Siwer i huvudsak jobbade som fotograf åt FiB/Aktuellt.

– Jag bodde på Gran Canaria på 60-talet där jag plåtade modeller åt tidningen Se. Men sen fick jag anställning på FiB/Aktuellt och jobbade med det fram till 80-talet, säger Siwer.

Siwer har jobbat med hojfoto för MCM i över 20 år och laddar givetvis för en ny säsong 2017.

(2016-12-12)



julklapp-2016

Låt någon få en riktigt God Jul – Ge bort MCM i julklapp!

En prenumeration på MCM är en julklapp som räcker ända tills nästa jul. Första numret dimper ned hos den lycklige julklappsmottagaren i början av januari.

Läs mer här.

(2016-12-08)



MCM_bike_of_the_year_2016

MCM Bike Of The Year Award

För tionde året i rad utses årets hojbyggare alla kategorier i MCM Bike Of The Year Award, Nordens mest prestigefyllda utmärkelse i customvärlden. I MCM nr 7-2016, som ligger ute till försäljning nu, presenteras årets 10 nominerade. Segraren presenteras i MCM nr 1-2017.

2015 års segrare i MCM Bike Of The Year Award blev Niklas Wall och det var första gången vinnarhojen inte var en V-twin utan en klassisk parallelltwin från Triumph.

Här kan du läsa om Niklas Wall och alla andra tidigare års segrare i MCM Bike Of The Year Award.

(2016-12-01)



Micke_Olesen

Ny butikschef på Handelsboden i Linköping

Ny butikschef på Handelsboden i Linköping blir Mikael "Micke" Olesen, en 38-årig Ducatiåkare från Linköping med lång butikserfarenhet.

– För mig har kundmötet alltid varit det centrala och jag ser fram emot att varje dag möta kunder som delar mitt intresse för livet på två hjul. Att dessutom ha förmånen att göra det tillsammans med gänget på Handelsboden och kunna erbjuda Sveriges bästa sortiment och många starka varumärken till våra besökare gör detta till en jättechans, berättar Micke.

Micke har ett genuint MC-intresse och är uppväxt i en riktig motorfamilj. Tre äldre bröder fostrade honom in i MC-världen redan i unga år. Han har i dag en gul Ducati i garaget och är medlem i både Ducatiklubben och SMC. Han börjar på Handelsboden vid nyår och tar över butikchefsrollen den 1 mars.

– Det ska bli spännande att börja det nya året med att lära känna mina nya kollegor, leverantörer och självklart alla gamla och nya kunder. Jag är övertygad om att vi även framöver ska lyckas bygga vidare på den anda av god kundservice och gemenskap som min föregångare så framgångsrikt byggt upp under sina år i butiken, säger Micke.

(2016-11-18)



Kenth_Ohlin_and_40th_Anniversary Ohlins_Retro_43_forks

Öhlins 40 år

Under 2016 har Öhlins firat sitt 40-årsjubileum. Det är alltså 40 år sedan som Kenth Öhlin startade tillverkningen av de idag världsberömda och närmast legendomsusade stötdämparna. Antalet världsmästartitlar inom MC-sporten där teamen har använt sig av fjädringskomponenter från Öhlins är närmast oräkneliga. Nu firar Kenth företagets 40 år med att avgå som VD, även om han fortfarande står kvar som ägare och sitter kvar i styrelsen.

Samtidigt lanserar Öhlins en serie nya produkter, som exempelvis nya cartridge-framgaffelinsatser, nya crossdämpare och Retro 43, som är senaste Öhlinsteknologi i en mörkare, mer diskret utformning för att passa custombyggare med höga krav på fjädringskapacitet. Robert Brinkmark, Öhlins marknads- och produktchef, förklarar.

– 40-årsjubileumet är en stor milsten för Öhlins och alla på företaget är väldigt stolta över företagets framgångar – både i år och bakåt i historien. Inom tävlingsverksamheten har vi alltid varit ledande och det är därifrån vi utvecklat nya spännande produkter, som Retro 43-gaffeln, som riktar in sig på den växande custommarknaden.

Öhlins kommer även att ge ut en jubileumsbok som ska ge alla fans en inblick på hur det gick till för Öhlins att ta sig upp till sin nuvarande position på världsmarknaden.

(2016-11-15)



MCMnr1607_stor

MCM nr 7-2016 ute nu!

Här presenteras de tio hojar som gick till final i Nordens tyngsta och mest prestigefulla byggartävling ­– MCM Bike Of The Year Award. På hojfronten visar vi den mytomspunna SuperVee-motorn livs levande. Vidare en extremt fin custom-Traja från Göteborg och Drusse Månssons nya håriga kaféracer som har alla klassiska attribut.

Självklart har vi flera sköna träffar från sommaren som gick på lager, bland annat Strängnäs Hojshow och Wheels & Waves i franska Biarritz.

Läs mer om nya numret här.

(2016-11-03)



Zodiac_2017

Zodiac till Bigtwin Bikeshow Houten

Nu på fredag den 4 till söndag den 6 november är det Bigtwin Bikeshow Houten i Nederländerna. En customutställning som är en tredagars orgie i choppers, customhojar, caféracers och lifestyle-events. I år firar showen 25 år och utöver hojar och företag finns där även liveband, pinstripers och bikercafér. På hojshowens nya plats i Expo Houten, strax söder om Utrecht, kommer även Zodiac finnas med sin långtradare för att visa upp en del av utbudet från senaste katalogen. Alla som kommer till deras monter får även med sig en gratiskopia av 2017 års Zodiac-kalender.

(2016-11-03)



BMW2

BMW:s framtidsvision

BMW Motorrads ”Vision next 100” är ett hojkoncept som ska ligga ungefär 30 år framåt i tiden. Det vill säga i den imaginära framtid där det aldrig sker olyckor och man inte behöver hjälm, utan bara glasögon. Motorcykeln har en automatisk stabilisering som gör att den helt enkelt inte kan ramla omkull. Även om det är en elmotor så påminner den om BMW R32 som var fabrikens första motorcykel. Hojens digitala system ska hålla koll på säkerheten och se till att förarens misstag korrigeras. I glasögonen som föraren har på sig matas denne av all relevant information under körningen.

(2016-10-28)



vm_koln

Hojbyggar-VM i Köln

Årets världsmästerskap i custombygge kördes för tolfte gången ihop med den stora allmänna MC-mässan i Köln. Arrangören AMD kör numera VM vartannat år. I år såg vi ingen nordbo i övre hälften av resultatlistan. Ny mästare blev Suicide Custom från Japan. Killarna hade byggt en Sportsterbaserat maskin som ansågs stå i en klass för sig. Årets trend var tveklöst olackad aluminium och låga styren och kompakta byggen. Segraren utses genom att alla deltagande utställare röstar.

Foto: AMD/Onno Wieringa, Frank Sander

(2016-10-25)



bonneville_bobber_competition_green_1

Bonneville Bobber

Bonneville Bobber är en ny hoj som Triumph kommer att börja tillverka 2017. Det ska se ut som en strippad Bonneville T120, men hojen har egentligen helt ny ram med monoshock-fjädring bak och i övrigt et minimum av detaljer för att skapa bobberkänslan. Körställniongen är låg, sätet är enkelsits, justerbart och brett, hjulen är trådekrade och fötterna vilar på fotplattor. Alla elektroniska komponenter är dolda för att inte äventyra hojens rena linjer. Motorn är en Bonneville 1200 cc motor som har justerats för lågvarv och högt vridmonment. Som avgasystem har den snedkapade ”peashooter-pipor” och en luftburk som är modellkaraktäristisk. Modellen har 150 extra tillbehör som kan köpas till från Triumph. Som till exempel aphängarstyre.

https://www.youtube.com/watch?v=JS2VZPYhHSY

(2016-10-25)



MCM1606_stor

MCM nr 6-2016 ute nu!

MCM nummer sex ligger nu på tidningsdiskarna och signalerar att hojsommaren obönhörligen snart är till ända, och byggarsäsongen står inför dörren.

Under sommaren har vi varit runt på många sköna events och rapporterar från. Självklar är det också i MCM du hittar hela storyn om Mälaren Runt. På hojfronten har vi ett gäng riktigt spektakulära byggen i mixen. En av årets stora snackisar har varit Jonas Wickmans makalösa XLU88.

Sommaren har vi också ägnat åt att åka 600 mil på Indians nya Springfield.

Läs mer om nya numret här.

(2016-09-19)



Custom Chromes nya musikvideo

Custom Chrome Europes tredje musikvideo är bättre, coolare, roligare och ännu galnare än förra året. Efter "Sexy Thing" (2014) och "This Is!" (2015) kommer "Ride Unrivalled" att bli måttstock för "Custom-Promotion". Budskapet är enkelt: Kustomisering är ett äventyr, lika individuell som varje förare - och jättekul!

Tomma gator, pinande vind blåser upp sand genom gränderna, fotogenlyktor skramlar i vinden - Carson City i augusti 1886? Ett dovt muller rullar genom luften, men det är inte ett åskväder som närmar sig. Mullret kommer snabbt. Sheriffen ser ut genom fönstret när fyra främlingar komma in till stan.

"Årets video skapades efter två grundläggande idéer ", förklarar CCE:s VD Andreas Scholz. "Till att börja med ville vi göra något helt nytt, vilket innebär en helt fristående berättelse som inte skulle ha något gemensamt med 2014/2015 års videor som var sammanhängande historier, men vi ville också att ge huvudrollen till vår italienska importör Ivano Segato, eftersom Italien är en viktig marknad för CCE. Det var även därför vi valde att göra en parodi av den typiska Spaghetti-Western."

Pullman City nära Hasselfelde i östra Harz var perfekt filmort. Staden är en westernstad i stil med High Chaparral och en av de årligen återkommande hojhändelserna här är världens största Boss Hoss-träff.

Av en ren slump har kultbandet Ruby Shock från Stuttgart precis avslutat inspelningen av ett nytt album - inklusive låten "Morricone" som är en hyllning till Ennio Morricone, kompositör av musiken till ett oräkneligt antal "Spaghetti-Westerns".

Stjärnorna i årets film är fem nya 2016 "Bolt On And Ride"-hojar som misshandlades hårt under inspelningen.

"Pony Express", är byggd av Harley-Factory Frankfurt och är baserad på en 2015 Electra Glide, utrustad med bromsskivor och fälgar från Performance Machine. Den har en uppsättning Rick's hårda packväskor och bakskärm, BAHN kåpor, Danny Gray sadel, Kross avgassystemet och gaffelkronor från Arlen Ness.

Mainhattan's "Greatful Sled" fick en stor roll – som inte ska avslöjas här, men det ser du när du ser filmen. Hojen har gaffelkronor från Ritz, TTS-fälgar, Metzeler-däck med vita däcksidor och svarta K-Tec-reglage. Avgassystemet kommer från BSL.

Christian Denstedt från "Maniac Mechanix" skapade ”Lily”, som är en av de mest ambitiösa Custom Sports-maskinerna någonsin. Med motorkåpor från EMD ändras motorns utseende totalt! Lägg till detta K-Tech handreglage och bromsar, Biltwell avgassystem, bakparti från Blechfee samt Öhlins-stötdämpare och ett Deltran Lithium Ion-batteri.

High-Tech i vilda västern levereras av "Gunslinger" som är en V-Rod från Österrikes Cult Werk. Den har ett Cult Werk "Bodykit", RevTech-fälgar och kronor från RST.

"Blue Bandit" är en BOAR- Softail skapad av Thunderbike – har fälgar, bromsskivor och motorkåpor från Performance Machine plus Biltwell-risers. Gaffelkronor, gaffelben och Magnaflow-avgassystem kommer från Arlen Ness.

"Ride Unrivalled" kan du se på YouTube eller på www.Custom-Chrome-Europe.com, "och vi hoppas att publiken kommer att ha lika roligt att titta på det som vi hade att filma", säger Andreas Scholz med ett leende.

(2016-06-17)



MCM_custom_bike_run

MCM Custom Bike Run

I samband med Custom Bike Show i Norrtälje nu på lördag den 4 juni kör MCM och Twin Club sitt gemensamma hojrun från Stockholm till Societetsparken i Norrtälje. I fjol kördes premären och allt är upplagt för att detta kommer att bli en ny hojklassiker.

Starten sker klockan 9.00 vid Shellmacken på Lind-hagensplan 58 i Stockholm. På plats möter du representanter från MCM och Twin Club som guidar dig fram på sköna hojvägar genom Roslagen. De som vill ansluta på vägen kan möta upp på Vallentuna Motor (Vallentuna Centrum) där vi stannar för att fika och tanka. Vi återstartar klockan 10.00 och kör vidare via småvägar upp mot Norrtälje.

Färdväg: Essingeleden norrut från Lindhagensgatan. Höger av vid Järva krog ut på E18 och via Bergshamra till Norrtäljevägen. Av vid Arninge (Täby) och följ 264:an hela vägen upp till Vallentuna. Vänster 268:an nedför backen till stora macken Vallentuna Motor för pit stop. Återstart 268:an österut mot Brottby och vidare upp mot Norrtälje. Vid Rösa trafikplats tar vi av höger in gamla ”Rösavägen” sista biten upp till Norrtälje, där vi via Görla kommer in till Societetsparken.

(2016-05-30)



MCMnr4_stor

MCM nr 4-2016 ute nu!

MCM nummer fyra för året når er läsare när maj går över i juni, och våren förbytts i sommar!

Och som vanligt presenterar vi en spännande och inspirerande blandning av hojar och människor. Bland annat reportage om gamla kulthojen Purple Haze (som nu rullar igen), Janne Molins storsida, Elizes BSA B33 från Göteborg, Marja-Liisas klassiska V-twinracer och Leif Hjortsbergs CBX-chopper. Och alla som ägnat sig åt kustomkulturen under 1900-talet vet vad Mooneys är för något. Vi tar ett snack med Shire från Japan som tog över efter Dean Moon. Shire har dessutom byggt en ny Moon-Traja.

Och mycket mer förstås!

Läs mer om nya numret här.

(2016-05-27)



Purpel_haze

Purple Haze – Best in Show

Den gamle legenden Dollar Sullivans Trajachopper från 70-talet har varsamt renoverats av Kenneth Forsberg från Haninge. Premiärvisningen ägde rum på Moon Bike Show i Avesta den första lördagen i mars. Dollar bor numera i grannkommunen Norberg och kom för att se den gamla kulthojen i renoverat skick med egna ögon för allra första gången. Det var verkligen ett ”halleluja moment” för alla oss som var närvarande. Trots stenhård konkurrens valdes Purple Haze till Best in Show och fick stående ovationer. Överhuvudtaget kan man konstatera att det var ovanligt hög klass på de utställda cyklarna, mycket nytt, många yngre byggare, customkulturen är uppenbarligen i högsta grad levande! Läs hela reportaget i MCM 3/16!

(2016-03-07)



Moon_bike_show_2016

Moon Bike Show

Den 5 mars är det dags för vinterns ballaste hojutställning. Då är det dags att spana in choppers, bobbers, racers och klassiker på Moon Bike Show #6 i ”Verket” som ligger på Kanalvägen 1 i Koppardalen, Avesta. Showen har under sina fem tidigare år snabbt blivit mycket populär både bland utställare och publik, och redan i januari var det fullbokat i hallarna med grymma hojar. I år kommer publiken att få se nypremiär av inte mindre än två kända svenska choppers som varit stilbildande. Purple Haze och Jocke Krantz tighta ”anorektiska knucklehead”. Purple Haze kommer du att kunna läsa mer om i MCM under våren. www.mooneyessweden.com

(2016-02-17)



Custombike Show i Bad Salzuflen

Den 4-6 december var det dags för den elfte omgången av Custombike-Show i Bad Salzuflen. En tillställning som drog 300 utställare, 800 ombyggda hojar och närapå 32.000 människor som trängdes på de dryga 20.000 kvadratmeter som utgör utställningsplatsen – Messezentrum.

Det hade kommit hojar från alla delar av Europa. Bland vinnarna i de 12 klasserna var det däremot mest tyskar, två nederländare, en polack, en engelsman och en vinnare från Dubai. Varje deltagande hojtidning som engagerat sig i röstningen fick dessutom tillfälle att presentera sin favorit. Mest spännande var kanske nederländaren Stephan Sanderses Opel Kadett, som blev tidningen Bikers News favorit.

Dessutom kördes det för första gången någonsin en Biker Build Of-tävling där två team färdigställde sina hojbyggen på plats och sedan röstades fram av publiken.

custombike_2015_1 custombike_2015_2

(2015-12-21)



Triumph_bonneville_1 Triumph_bonneville_2

Ny Triumph Bonneville

Under fyra års tid har den nu helt nya Triumph Bonneville utvecklats. En hoj som från start kommer i fem olika utföranden som ersätter sina föregångare: Street Twin, T120, T120 Black, Thruxton och Thruxton R.

Nya "Bonnien" är vätskekyld och har tre olika utföranden på sina motorer, skiftande mellan 899 cc och 1200 cc beroende på modell. Samtliga Bonneville-modeller har nytt chassi och en ny vätskekyld parallelltwin. Vridmomentet på 899-kubikaren, som bara sitter i Street Twin, är angivna 80 Nm / 3200 varv. Det är 18% högre än på tidigare Bonneville.

Bonneville T120 och T120 Black har 1200-motorn på 105 Nm/3100 varv, vilket är hela 54% mer än på tidigare generation, medan Thruxton samt Thruxton R har en "Thruxton spec"-motor på 112 Nm/4950 varv. Några effektsiffror utöver vridmoment finns inte för tillfället. Allt får dessutom hjälp av modern ride by wire-teknologi vilket med bränsleinsprutningen och vätskekylningen ska minska bränsleförbrukningen med hela 36%.

Andra moderna hjälpmedel är ABS, traction control, slip assist-koppling och olika elektroniska "rider modes" för att anpassa körningen till förare, tillfälle och underlag.

För att sedan spä på utbudet finns det redan 470 nya tillbehör och ägaren kan till och med kitta sin hoj i olika stilar genom att köpa ett "scrambler-paket" eller ett Brat Tracker eller Café Racer-paket. Vi återkommer med priser så snart det finns.

(2015-11-04)



kawasaki_1 kawasaki_2

Ombyggda Kawasaki till MC-mässan

Kawasaki vill nu rikta ficklampan mot Sveriges alla garage efter ombyggda Kawor med parallelltwin i typisk caféracer- eller scramblerstil. Om du har en passande Kawa så bör du lägga märke till detta! Under hela MC-mässan i Göteborg 28-31 januari kommer hojarna sedan att stå i en speciell avdelning i Kawasakis monter där tävlingen avgörs genom att mässbesökarna röstar. De utvalda utställarna bjuds på övernattning en natt för två personer och inträde på mässan samtliga dagar.

Skicka in ditt bidrag till med bilder och beskrivning av bygget senast den 1 december till: tavling@kawasaki.se.

En jury kommer välja ut de allra bästa ombyggnationerna som skickas in. Transport av fordon till och från mässan står ägare själv för. Observera att motorcykeln måste vara färdig för fullständig bedömning senast den 1 december när bidragen när bidragen väljs ut.

(2015-11-03)



MCMnr7-2015-stor

MCM nr 7-2015 ute nu!

Årets sista nummer av MCM avslutar ett fantastiskt jubileumsår där vi firat 30 år, inte bara för tidningen utan även för Mälaren Runt.

Vad den innehåller? Nomineringen av de 10 finalisterna i MCM Bike Of The Year Award, reportage från Wheels & Waves, HDCS Internationella träff och Mosten Race day samt ett fett reportage om hojkulturen i musikvärlden. Allt detta blandat med ett flertal fina byggen: John Mathisens fina shovel, Nicke "Giftorms" långgaffel med storsida, Markus Raunios showvinnande pannabobber, Jon Elffors 750-sida med kompressor, Mattias Gustavssons Wild Star, 2016-års nya Harleys i provkörning. Som vanligt den bästa tidningen vi någonsin har gjort

Läs mer om nya numret här.

(2015-11-03)



Mrunt15_stor

Dags för 30:e upplagan av Mälaren Runt

I år är det 30:e gången som Mälaren Runt arrangeras. Norra Europas största hoj-run, som premiärkördes 1986 med drygt 100 hojåkare.

Mälaren Runt är inte bara en fest och ett begrepp, utan en upplevelse som har fått många åskådare att börja köra hoj. I år kör vi den 15 augusti. Start vid Arbetsmiljöverkets parkeringsplats i Solna där vi börjar rulla klockan 11.00 som vanligt.

MCM håller till vid det officiella stoppet på Motorbanan Gröndal utanför Eskilstuna, där vi säljer Mälaren Runt-T-shirts och svarar på frågor. Som alltid går rutten sedan till Motorgården i Enköping där Strul MCC har sin legendariska Mälaren Runt-fest. Strularna lovar EXTRA ALLT till jubileumsfesten. Missa den inte.

De som vill åka längre innan solen går ner, fortsätter varvet runt och kan svänga in hos MCE, Motorcykelentusiasterna i Järfälla för en stillsam avslutning av dagen. Du som inte hittar, och dessutom är medlem i SMC, kan ladda ner färdvägen med SMC-appen. Gå bara in på Rutter, välj distrikt Stockholm och ladda ner färdvägen till din GPS. Eller så följer du bara lämmeltåget av motorcyklar och chansar på att den framför dig inte är på väg till Örebro. Missa inte chansen att vara med och skriva skandinavisk MC-historia!

www.svmc.se/club/SMC-Appen.

Mer info om tider och stopp här!

(2015-06-25)



Viridian

MCM:s unika projektbygge Viridian till salu

MCM:s välkända projektbygge Viridian är idag en ikon i byggarvärlden. Hela projektet och byggprocessen finns väl dokumenterad och publicerad i MCM.. Den färdiga cykeln besiktigades och godkändes på SBR innan den fick äran att deltaga på större utställningar runt om i Europa och USA. Flera större vinster i central-Europa och klassegrar på Norrtälje med mera är kvitto på att Viridian är en unik maskin. Vår sjätteplats på VM i Las Vegas står också ut lite extra.

Hojen är i 100% nyskick. Den är endast körd för utvärdering och sedan isärtagen och hopmonterat på nytt. Den har alltid stått exponerad på MCM:s redaktion.

Mika "Mr Moore" Nieminen är mannen som handbyggde Vriridian åt MCM. Byggnationen är helt igenom kompromisslös i fråga om tid och pengar. Denna helt unika och handbyggda motorcykel är nu till salu.

Seriösa bud emottages. Fri prövningsrätt.

Är du intresserad så kontakta: inge@mcm.se

(2015-06-01)



MCM_2015_nr4_stor

MCM nr 4-2015 ute nu!

Nu har vi fått upp farten och MCM:s jubileumsår rullar vidare med ett nytt innehållsrikt nummer.

Vi öppnar med Jussi Lindgrens sköna shovel-chopper från Finland, fortsätter med att besöka den amerikaniserade engelsmannen James Roper-Caldbeck i Köpenhamn och därefter bär det av till Lillehammer där ännu en långgafflad Harley sett dagens ljus i Harald Lundvollens garaget. Vidare såklart även hojar från Moder Svea och så blir det klassisk racing med en stor historik kring de legendariska brittiska twinnarnas ohejdade framfart i USA. Med mera, mera.

Läs mer om nya numret här.

(2015-05-26)



DuoGlide

John Eyre ställer ut på MC Collection

Sommaren 2015 visas utställningen “In Rust we Trust” med John Eyres tavlor på MC Collection. Utställningen pågår mellan den 14 maj och 30 augusti. Vernissage är den 14 maj kl 11-20.

MC Collection, Edsvik, Landsnoravägen 42, 192 51 Sollentuna

(2015-05-13)



kuba_harley_1 kuba_harley_2 kuba_harley_3

.

Med klassiska Harleys till Kuba

I kommande nummer av MCM presenterar vi ett fett resereportage från Kuba. Det är fotograf Klaus Hagmeier som har dokumenterat resan där killarna på W&W skeppade iväg sina Harleys, en knöl och en panna, till Kuba för att köra några varv på ön. Givetvis räffade de ett skönt gäng ”Harlistas” och mycket mer. Nu blev visserligen resultatet så överväldigande vackert att man bara blev tvungen att publicera det som fotobok (”Mas Revoluciones”). Så håll i hatten! Snart bär det av mot cigarrernas och de gamla hojarnas förlovade land.

(2015-04-16)



MCM-1503_omslag

MCM nr 3-2015 ute nu!

Äntligen vår och MCM:s jubileumsår rullar vidare. Med nummer 3 är säsongen redan i full gång och i nya numret dukar vi upp en mix vi hoppas skall falla dig i smaken.

Två stycken klassiska svenska 70-talsstukade Harleys från Hedemora sätter agendan denna gång. Mer att läsa om: Veronashowen, Analog Run, Eskils swapmeet, Moon Bike Show, ett friskt satsande Harleyteam från Finland, en originell Honda 500:a, Victors Magnum provkörd, Möllans långgafflade, Nortonchopper från Dalarna, mm.

Låt dig inspireras och läs mer i MCM nummer 3-2015 som finns ute till försäljning nu!

Läs mer om nya numret här!

(2015-04-09)



HD-OSLO-CustomKing-main HD-Ostfold-CustomKing-main

Battle Of The Kings

Harley-Davidson har anordnat tävlingen "Battle of the Kings" där deras återförsäljare över hela Europa får tävla om titeln bästa custombyggaren. Det är det senaste tillskottet i Harley sortimentet – Street 750, som är gemensam plattform för samtliga byggare, och för region Norden är det Harley-Davidson Oslo och Harley-Davidson Østfold som försvarar breddgraderna. Båda återförsäljarnas cutombyggare har skapat två fina kustomiserade Harley-Davidson Street 750-hojar.

Battle of the Kings pågår fram till juni 2015, varav den första fasen går live på nätet just nu Vinnaren går sedan vidare till den europeiska tävlingen där alla nationella mästare möts.

Den första etappen av tävlingen är nu live, där ”Nordens Custom King” först röstas fram utav de två norska alternativen. Vinnaren går sedan vidare för att tävla mot de andra nationella vinnarna från Europa. De som är topp fem, kommer att bjudas in till den mest inflytelserika customshowen i Europa: Wheels & Waves. Denna show äger rum i Biarritz, Frankrike, den 11-14 juni. Av dessa topp-fem, kommer en jury utse den bästa Street Custom från återförsäljarna – och dela ut det prestigefyllda priset Custom Kingtrofén till vinnaren vid prisceremonin.

customkings.harley-davidson.com

(2015-04-01)



MCM-1502_omslag

MCM nummer 2-2015 ute nu!

MCM:s jubileumsår rullar vidare. Med den stora MC-mässan i Älvsjö avklarad är nu hojsäsongen igång så sakteliga. I nya numret serveras vi allt från en drömresa genom USA till hempul i Istermyrliden, långgafflat från Göteborg, orejkat från Strängnäs och tillbakaflytt i Glemseck.

Detta och mycket mer i ett knökfullt MCM nummer 2-2015 som finns i en butik nära dig om du inte är klok nog att prenumerera.

Läs mer om nya numret här!

(2015-02-17)



MCM-1501_omslag

MCM nummer 1-2015 ute nu!

År 2015 är lite speciellt för oss på MCM då vi firar 30 år på väg. Givetvis kommer vi uppmärksamma detta på allehanda sätt, och inte minst kommer vi att satsa på att göra en ännu bättre tidning.

I MCM nr 1-2015 presenteras segraren i MCM Bike of The Year Award. Från Norge kommer en nabbdäcksförsedd caféknarr och från Sverige visar vi något så ovanligt som två riktigt vassa Baggers. Långt ifrån den lite glassiga och moderna Baggerlooken är den genuina entusiasten "Kryckan" från Laholm.

Detta och mycket därtill finner du i MCM nummer 1-15 som finns ute till försäljning nu! Läs mer om nya numret här!

(2015-01-09)



MCM1407_stor

MCM nummer 7-2014 ute nu!

I årets sista MCM kan du läsa rapporter från många sköna träffar från sommaren som gick och så presenterar vi alla de tio nominerade till MCM Bike Of The Year Award.

Du får också hela storyn om årets mest omtalade bygge: Veikko Sikiös fantastiska WSA. Traditionellt och fantastiskt välgjort blir det med bröderna Blückerts klassiska svenska långgafflade Harleys.

Detta och mycket därtill finner du i MCM nummer 7 som finns i en butik nära dig. Läs mer om nya numret här!

(2014-11-04)



MCM1406_stor

MCM nummer 6-2014 ute nu!

Sommaren biter sig kvar och MCM nummer 6 bjuder på godbitar från en makalös hojsäsong.

En av höjdpunkterna var som vanligt vårt och SMC:s Mälaren Runt. I år körde vi denna klassiker för 29:e gången. Vi har varit ute på många andra arrangemang i sommar som du kan läsa om i detta numret och så har vi varit i USA och provkört nya Indian Scout.

På hojsidan kan du bland annat om Lunkkas prisvinnare från Norrtälje och UCC:s sobra nineT-bygge.

Läs mer om nya numret här!

(2014-09-16)



Äldre nyheter