Awards_2017_1

Vinnare MCM Bike Of The Year Award 2017:

Martin Carlgren, Göteborg

2017 års Bike Of The Year Award, det elfte i ordningen, är avgjort. För tredje gången hamnade nu bronspjäsen i Göteborg. Martin Carlgrens Insomnia med den unika SRM-motorn visade sig stå i en klass för sig själv. Den helt handbyggda hojen är det mest extrema bygget hittills att koras till årets bygge i Norden.

Insomnia är ett bygge i absolut världsklass. Martin vinner genom en härlig blandning av avancerad teknik, fantastiskt hantverk och fulländad estetik.

Han får dessutom en extra stjärna för sanslös stresstålighet! Hur många känner ni som byggt en komplett hoj, med egen motor, på sju månader, samtidigt som man jobbar heltid med annat?

Insomnia har under året fått enorm uppmärksamhet internationellt. Den har som vi rapporterat vunnit Born Free och varit med på Brooklyn Invitational i New York. I skrivande stund är hojen på väg till Mooneyes-showen i Yokohama i Japan.

Martin och hela historien om byggandet av Insomnia presenterades i ett extra stort reportage i MCM nr 7/2017. Den som vill ta del av hela den unika storyn och tekniken bakom läser med fördel den artikeln.

Som varande MCM:s ”man i Göteborg” packar jag in kamera, pokal och tårta och far till Martins garage på Ringön i Göteborg. Vi lokalpatrioter gör så klart vågen en extra gång då Martin gav oss BOTYA-segern för andra året i rad.

Innanför dörrarna möts jag av vad som alldeles nyligen var en vacker panhead-chopper. Ram, motor och gaffel står mitt på garagegolvet. Allt är snett eller sprucket.

Mitt i all glädje med Insomnia var det otäckt nära att det gick riktigt illa.

—Det var på årets sista hojtur. Vi tog småvägarna upp mot Falköping, där Jokers hade ett swapmeet. Jag tyckte att jag hade bra sikt och skar en innerkurva. I nästa ögonblick kom en bil rakt emot mig.

Awards_2017_2

En sekund senare var krocken ett faktum. Martin hann vinkla ner cykeln en aning innan smällen. Troligen räddade det honom, han flög vid sidan av bilen istället för rakt in i den. Nu landade han på asfalten bakom bilen och studsade ut på en åker.

—Jag hade sanslös tur, ställde mig upp direkt efter. Jag upptäckte först efter några dagar att käken var bruten och även en tå. Kroppen kändes som om den åkt runt i en torktumlare i några timmar.

Nu håller han som bäst på med att gå igenom skadorna på cykeln.

—Ramen är av på två ställen och helt sned. Transmissionen är helt mosad, men lådan tror jag klarade sig. Blocket sprucket, gaffel och sissy sneda och så vidare.

Helt ledigt blir det alltså inte i vinter heller. Måhända är det en lagom nertrappning efter ruschen med SRM:en.

Martins hojbyggande tog ordentlig fart för 12 år sedan.

—Jag hade varit sugen ett tag, och ville bygga en Trajachopper. Men det var hopplöst att hitta ett bra objekt. Det slutade med att jag köpte en på eBay, och det tog lång tid innan jag fick hem den.

Även byggandet visade sig ta lång tid, flera år faktiskt, och i skarp kontrast med Insomniaprojektet.

—Jag hade ingen brådska. Mikael Lundin och jag tävlade ganska aktivt med vår dragracingbil vid tiden, en 9,2-liters Camaro. Trajan fick komma i andra hand, minst sagt.

Men hojbyggandet tog över alltmer. För några år sedan var Martin i MCM med sin välbyggda panheadchopper. Då olackerad och på utprovning, men många läsare kunde se den höga kvalitén under ytrosten.

Året efter, 2015, fick pannan en fin lack och vann första pris på Kustom Kulture i Bottrop, Tyskland. Ett stort gäng amerikanska hojbyggare besökte showen och fick upp ögonen för Martin från Sverige. När så SRM-projektet drog igång kom inbjudan till Born Free som ett mail i burken.

Jämte den eländigt krockade pannan ligger det nu en del andra maskindelar på verkstadsgolvet.

—Det är en honingsmaskin. Den kan man använda till slipningar av olika hål, inte bara cylindrar, förklarar Martin.

Maskinen ska snart monteras efter rengöring och genomgång. Verkstadsutrustningen har vuxit efterhand och idag finns det mesta som behövs för att tillverka en motorcykel från scratch.

CNC-svarven har använts flitigt till olika detaljer under bygget av Insomnia, som vevtappar, alla axlar till gaffeln, drev och kamaxelämnen med mera. Nyligen utökades parken också med en fräs av äldre modell.

Martin är en ovanligt mångsidig byggare. Han rör sig lätt mellan olika specialiteter: fräser kugghjul, bankar en oljetank eller aluminiumsvetsar ett vevhus.

Till vardags jobbar han som konstruktör och arbetar med 3D-ritningar för den norska offshoreindustrin. På fritiden meckar han inte bara med egna maskiner utan driver också firman Ringo Chop Shop ihop med racingkompisen Mikael Lundin. Här producerar de unika och originella customdelar på beställning och i mindre serier. Det har hittils blivit en del gafflar, både springers och stela, och eftertraktade spoolnav, lampor, reglage och kontroller med mera. Var han får tiden ifrån är det ingen som vet.

Vi pratar lite om det stora äventyret på Born Free i Kalifornien som var själva orsaken till stressen och också ledde fram till projektnamnet: Insomnia...

Awards_2017_3

—Jag hade bara fokus på att få hojen klar. Tanken var att visa en maskin som bara såg färdig ut, det var först på slutet som jag insåg att det kanske skulle gå.

De sex extra dagarna Martin fick på sig medan hojen transporterades över Atlanten blev avgörande.

Stressen fortsatte på andra sidan Atlanten och de sista 31 kg delar tog Martin med sig som bagage och monterade på plats i Amerika.

När tävlingen var över tog Martin ledigt. Han slappade på stranden och hängde på restauranger med kompisarna. Men efter bara några dagars vila blev det fart igen.

Väl medveten om att flickvännen Anneli Fjordefalk var trött på att bara se insidan av ett garage under sin Kaliforniavistelse skyndade sig Martin det bästa han kunde.

—Jag höll på några timmar med att kolla och justera in allt. Strax efter midnatt kickade jag igång. Det var becksvart när jag drog ut på gatan, helt utan lysen. Motorn svarade direkt, den kändes mycket rappare än en Harley. Totalt körde jag kanske i två minuter. Men det var helt fantastiskt!

Utvärdering av projekt SRM kommer givetvis att fortsätta när hojen kommer hem efter Japan. Martins kompanjon vid produktionen av motorn, Magnus Romeborn, och han själv kommer säkert laborera en del framgent också.

—Allt jag vet om gången baserar sig på några få minuters körning. Motorn kändes väldigt pigg och rapp. Körningen var euforisk. Mina mer analytiska sidor var inte så aktiva just då.

Han ser fram emot Japanresan, men är en smula nervös inför den ökända lokala sedvänjan med ”gatlopp”.

—Man kör in genom ett hav av 20 000 euforiskt skrikande japaner. Då vill det till att hojen funkar så man inte gör bort sig.

Martin landar några dagar innan showen och planerar för en dags motormeck och justerande innan allt drar igång.

Hur all polerad magnesium ser ut efter en månad i container på havet återstår att se.

Årets bygge i Norden kommer säkerligen att få japanerna att tappa hakan, precis som jänkarna gjorde. Martin återkommer med en egen rapport i MCM om äventyret i österled.

Text: Christer Olofsson, Foto: Christer Olofsson, Michael Lichter

Tidigare vinnare
2007 Stellan Egeland
2008 Anders Göth
2009 Micke Jonsson
2010 Pontus Abrahamsson
2011 Brage Fossum, Norge
2012 Kaj Lönnvik, Finland
2013 Adam Nestor
2014 Veikko Sikiö, Finland
2015 Niklas Wall, Skokloster
2016 Luca Pizzano